handdator

Visa fullständig version : Dålig sömn


Saikyou
2007-08-27, 03:53
Har legat på kalorieunderskott nu i ca 8-9 månader och har märkt att min sömn har blivit sämre/konstig. Oftast är jag uppe i över 24 timmar i sträck och sover antingen väldigt lite (~2-3 timmar) eller väldigt mycket (~12-13 timmar *mini* ). Jag har försökt somna rätt ofta efter varit uppe ca 12 timmar men det verkar vara totalt omöjligt :/ Kan det finnas ett samband mellan långvarigt kalorieminus och detta problem eller måste det vara nåt annat? Jag klarar i varje fall inte komma på vad det kan bero på :smash: Trodde det kunde vara pga högt koffeinintag men har samma problem utan något koffeinintag alls. Under sommaren har det inte varit något större problem, men nu sitter jag här klockan 04:52 och skriver när jag ska gå till bussen 06:45 *whistle*
Iallafall, tack uppskattas väldigt ;)

Vinter
2007-08-27, 03:58
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=21097

Var så god *whistle*

Danny Devito
2007-08-27, 06:06
Serotonin-påverkan kanske? Testa att äta mer kolhydrater.

Eddie Vedder
2007-08-27, 06:26
Det är maten, jag hade samma problem förut. Det var när jag kom igång med regelbundet distanslöpande, var inte van vid den betydligt högre energiförbrukningen och vaknade vid fyra varenda natt.

Det däe har jag kommit på rätsida med nu och vaknar vid 6-7 på morgon som jag vill istället.

Endura
2007-08-27, 08:01
Jag märkte också att jag behövde mindre sömn under deff, ofta behövdes bara 5 timmars sömn och jag kände mig helt utsövd, men under bulk är det raka motsatsen, känner mig skittrött om jag inte får 8, gärna 10 timmars sömn...

Min gissning är att det krävs mer energi att hantera överskottet och därför blir man tröttare?

Eddie Vedder
2007-08-27, 08:11
Jag märkte också att jag behövde mindre sömn under deff, ofta behövdes bara 5 timmars sömn och jag kände mig helt utsövd, men under bulk är det raka motsatsen, känner mig skittrött om jag inte får 8, gärna 10 timmars sömn...

Min gissning är att det krävs mer energi att hantera överskottet och därför blir man tröttare?

Intressant, för i mitt fall är det tvärtom. Äter jag för lite sover jag sämre helt enkelt, inte så att jag behöver mindre sömn utan sömnen är gravt försämrad och jag är tröttare under hela dagen.

Vaknar helt enkelt för tidigt p.g.a. ren hunger och inte alls p.g.a. av att jag egentligen fått tillräckligt med sömn. När det var som värst sov jag säkert tre timmar om dagen som "ersättning" för all förlorad nattsömn. Bl.a. brukarde det alltid bli minst två timmars tupplur bara en halvtimme/timme efter frukost. Det säger ju det mesta att det enbart var inadekvat energitillförsel som sabbade min sömn.

Minsta lilla "återfall" med att jag käkat för lite efter tuff konditionsträning så skiter sig sömnen igen.

Endura
2007-08-27, 08:44
Oj de lät jobbigt...

Grejen är den att jag sover extremt tungt och bra, mina nätter är alltid helt "becksvarta", har länge haft en uppfattning att jag inte ens drömmer (jag vet att det är praktiskt omöjligt, men jag upplever det så). Dessutom somnar jag alltid nästan direkt efter jag lagt huvudet på kudden och ligger i princip blickstilla - jag vet att jag är bortskämd ;)
Det är bara det att under diet vaknar jag efter kortare tid.

Så länge jag får vakna av mig själv känner jag mig utvilad hela dagen, men är det klockan som väcker mig är jag skittrött hela förmiddagen och det kommer i stort sett bara när jag ätit ett överskott dagen innan.

Lustigt hur olika vi alla kan vara :)

Danny Devito
2007-08-28, 13:18
Har legat på kalorieunderskott nu i ca 8-9 månader och har märkt att min sömn har blivit sämre/konstig. Oftast är jag uppe i över 24 timmar i sträck och sover antingen väldigt lite (~2-3 timmar) eller väldigt mycket (~12-13 timmar *mini* ). Jag har försökt somna rätt ofta efter varit uppe ca 12 timmar men det verkar vara totalt omöjligt :/ Kan det finnas ett samband mellan långvarigt kalorieminus och detta problem eller måste det vara nåt annat? Jag klarar i varje fall inte komma på vad det kan bero på :smash: Trodde det kunde vara pga högt koffeinintag men har samma problem utan något koffeinintag alls. Under sommaren har det inte varit något större problem, men nu sitter jag här klockan 04:52 och skriver när jag ska gå till bussen 06:45 *whistle*
Iallafall, tack uppskattas väldigt ;)

Testa att äta din största måltid innan läggdags och låt det vara mycket kolhydrater i den måltiden, typ gröt och mackor kanske. Se om det hjälper.

Mirre
2007-08-28, 13:44
Oj de lät jobbigt...

Grejen är den att jag sover extremt tungt och bra, mina nätter är alltid helt "becksvarta", har länge haft en uppfattning att jag inte ens drömmer (jag vet att det är praktiskt omöjligt, men jag upplever det så). Dessutom somnar jag alltid nästan direkt efter jag lagt huvudet på kudden och ligger i princip blickstilla - jag vet att jag är bortskämd ;)
Det är bara det att under diet vaknar jag efter kortare tid.

Så länge jag får vakna av mig själv känner jag mig utvilad hela dagen, men är det klockan som väcker mig är jag skittrött hela förmiddagen och det kommer i stort sett bara när jag ätit ett överskott dagen innan.

Lustigt hur olika vi alla kan vara :)

Samma här men ändå inte. :D Jag deckar innan jag minns att jag lagt ner huvudet på kudden. Om jag inte ställer klockan blir jag matt och seg kommande dag. Det innebär att jag alltid ställer klockan och ser till att sova mellan 6-8h. Mer sömn än så förstör min kommande dag. Och det är dessutom så härligt att en helg få en lång lugn förmiddag och mysa i soffan eller småsussa framför en film.

Däremot har jag en, vad jag tror, bra förklaring till min goda sömn och det är att jag lägger mig nästan alltid samma tid och går upp samma tid. Jag har regelbundna rutiner och dessutom har jag lagt mig (läs:deckat) innan kl 23. Jag tror att man sover bäst om man lägger sig innan 23. Testa :thumbup:

Saikyou
2007-08-28, 16:03
Intressant angående att det kan bero på kolhydraterna men det är jag lite osäker på om det är. Så här ser en vanlig vardag ut för mig:
Frukost: Havregrynsgröt med 1 banan eller Kvarg med funlight och hallon/blåbär eller 1-2 mackor med keso/makrill oftast
Lunch: Typ endast sallad pga skolmat
Middag: Mycket kött (500-600g) + två normalstora(? xD täcket ungefär halva tallriken iaf) potatisar/en portion råris/en portion fullkornspasta + så mycket broccoli jag klarar före jag känner mig spyfärdig :P

Helger ungefär samma fast lunchen brukar bli 6-7 äggvitor och en polarkraft extrem. Fettet snålas det inte heller på, använder nästan alltid olivoljebaserad marinad/steker allt med riklig olivolja. Steker även potatisen i olivolja ibland så blir nästan för mycket av det *whistle* . Men om det nu är kolhydrater som är anledning till sömnen, några teorier om varför det är så grymt svårt för mig att somna? Nu blir det mest sova varannan natt och då sova ca 12 timmar vilket inte känns så hälsosamt :/