handdator

Visa fullständig version : Nacke.. och rygg


Snapphanen
2003-04-12, 13:52
har smal nacke.. skulle behöva lite tips för att biffa till den lite extra.. kanske ngn som har ett bra förslag på övning som jag kan lägga till när jag tränar rygg? kanske redan tränar den bra.. vet faktiskt inte ..

min rygg-dag kör jag 2-3 3*8 latsdrag en med v handtag, en med stång framför, och en med stång bakom nacken.. shrugs och hypersträck..

Everest
2003-04-12, 14:07
För att få större nacke så är det trapsen du ska träna. Shrugs är ju en lämplig övning för detta. Sen är trapsen inkopplad när man kör vissa andra övningar men shrugs tycker iaf jag är bästa övningen

Snapphanen
2003-04-12, 14:15
de flesta tycker jag verkar ha en personlig shrug-teknik ;) vissa går rakt upp och ner.. vissa gör en "våg" framåt, andra bakåt... personligt eller?

Pez
2003-04-12, 14:16
Marklyft, stångrodd, T-bar och lite shrugs så blir det nog bättre...

/pez

Everest
2003-04-12, 14:36
Annars kan du ju börja brottas, det bygger uppenbart rätt grov nacke :D

Survivor
2003-04-12, 20:13
Originally posted by Everest
Annars kan du ju börja brottas, det bygger uppenbart rätt grov nacke :D
Ja, och det KAN ju bero på "nackrullningarna" (eller vad det nu heter) de tränar. :rolleyes:

Munter
2003-04-12, 21:24
Nackrullningar är fan för mycket alltså....ugha, höll på att bryta nacken då jag testade första gången. Men vill man få riktigt grov nacke lär det inte finnas något substitut.

Wilson
2003-04-12, 23:27
det e inte snyggt med för stor nacke/traps.. tycker JAG då..

Snafu
2003-04-13, 20:43
Tja

Jag var hos en naprapat i förra veckan och frågade lite om hans tankar kring träning. Han styrketränar själv och verkar ha en rätt bra koll. Han menade iaf, att shrugs inte var en alltför bra övning, ur hälsosynpunkt då. Jag frågade inte närmare vad han menade men jag har märkt av att man kan få rejält ont i nacken om man lastat på lite för mkt vikt. Det jag dock hört från flera håll är att man INTE ska rulla axlarna framåt/bakåt vid utförandet.

Personligen, utan större vetenskaplighet, är jag faktiskt benägen att hålla med. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det känns som att vid rullningen kanske man anstränger vissa delar av musklerna som kanske är svagare och att vid denna vågrörelse så överraskas de svagare musklerna av att helt plötsligt få hanteltyngden på sig...uhm...jag yrar mest nu märker jag. Iaf, ont kan man få av att lasta på för tungt men det kan man ju få i alla övningar så vafan. Jag ska köra på lateral raises, drag till hakan och omvända flyes i fortsättningen. Drag till hakan skall tydligen vara rätt okey för trapztillväxt (kanske inte den allra högsta delen ...vem vet.

shirunai
2003-04-13, 21:18
rullar man axlarna pajjar man ju AC-leden...typ lederna som håller fast axeln med armen osv inte bra...alla i mitt gym rullar...vilket är helt idiotiskt, de har till och med kommenterat mina shrugs övningar när vikten åker rakt upp sen ned.

sen är det inte bara trappsen som sitter på halsen nacken består av en huvud av trapps, Sternocleidomastoid, Splenius.

för att ta imot en smäll i ansiktet utan att däcka räcker det inte med bara trapps då de andra muskerna också hjälper till att inte få hjärnstammen att rubba sig.

shirunai
2003-04-13, 21:19
för att fortsätta med övningsbeskrivningarna har jag här från exrx hittat beskrivningar till nacken!

Här verkar inte ens trapps räknas till nacke
http://www.exrx.net/Lists/ExList/NeckWt.html

:)

Snapphanen
2003-04-13, 23:17
läste lite om det.. de råder en också till att inte köra "vågen" utan bara rakt upp-ner...

:nono:

PatrikX
2003-04-14, 17:10
Använd en nackhuva som du lastar på med vikter. Det tränar nacken effektivt.

Har du ingen sån på gymmet du tränar i kan du köpa hem en sådan plus lite fria vikter. Det har jag gjort. Det ger väldigt bra träning för nacken. Dvs de riktiga nack-musklerna, musklerna kring nackkotorna etc.

s@ndberg
2003-04-14, 17:36
Om du har en träningspolare kan ni clincha! Ni står alltså mot varandra och försöker leta er in med armarna runt den andres huvud (han gör allt för att försvara sig). När man har fått ett låsgrepp med händerna om sin kompis drar man och rycker ner i huvudet.

I exempelvis thaiboxning är detta ett viktigt moment när man söker få in knän på sin motståndare. Lattjar ni runt så på skoj i kanske tio minuter utan tidigare erfarenhet kommer nacken och dess olika muskler att vara halvdöd senare på kvällen. :-) Se till att vara uppvärmda bara...

shirunai
2003-04-14, 20:06
Originally posted by s@ndberg
Om du har en träningspolare kan ni clincha! Ni står alltså mot varandra och försöker leta er in med armarna runt den andres huvud (han gör allt för att försvara sig). När man har fått ett låsgrepp med händerna om sin kompis drar man och rycker ner i huvudet.



alla vet ju att tai clinchar är pussy grejjer mot för brazilian-jj