handdator

Visa fullständig version : När kommer energin för en måltid kroppen till godo?


Aasa
2007-08-26, 19:34
Kära Kolozzeum.

Jag märkte en intressant sak under mitt sommarjobb. Jobbet gick ut på att jag och min kollega gick ungefär 2-3 mil per dag i skogen och mätte virke.
Jag åt rejäl frukost och en stor lunch, ca 60-70% av födointaget på förmiddagen skulle jag tro. Därefter åt jag en lite lättare middag och något litet till kvällen, därefter i säng.
Min arbetskamrat däremot åt helt tvärtom. Lätt frukost, lite lunch men en riktigt stor middag och mera kvällsmat.

Jag upplevde att han hade mycket mera energi på förmiddagarna, det var i princip kaffet som gjorde att jag kunde hålla jämna steg med honom. På sena eftermiddagarna var jag lite piggare än honom, men det märktes bara de riktigt långa dagarna i skogen.
Det gick inte för sig tänkte jag och började äta mera på kvällen också, upplevde en ganska klar förbättring i prestanda mitt på dagen, men kände mig ändå dåsig p ga (?) min stora frukost.

Nåväl, kaffet räddade hedern denna sommaren men det har väckt en del frågor; när kommer mat man äter olika tider på dygnet kroppen till godo? Om jag har ett hårt fysiskt jobb där den tyngsta delen är på förmiddagen, ska jag då lägga krutet på middagen? Hur funkar det här egentligen? :)

PS. Jag förstår att det finns en hel massa variabler med kostsammansättning, individuella skillnader och det ena med det andra. Men man kanske kan komma fram till något generellt?

Vet inte om det tillför något men här är vad jag åt under sommaren; mycket ris, potatis, grovt bröd och pasta tillsammans med älgkött, kyckling, fisk, ägg, mjölk och mycket frukt, grönsaker och bär. Dessutom tråkigt linoljetillskott varje dag och lite nötter sporadiskt. Försöker sätta samman måltider som är balanserade med protein, kolhydrater och fett i alla mål.

Kung Bruno
2007-08-26, 19:37
Glykogen lagras in under en tid beroende på hur högt GI. Dina källor - grovt bröd, pasta, frukt och grönt är ganska långsamma och därför kanske det är middagen som används som energi i första hand.

Däremot kanske glykogen inte används flitigt när man mäter virke? Vet faktiskt inte.

Aasa
2007-08-26, 20:13
Jobbet går ut på rask promenad i skogsterräng hela dagen. Inget småjoggande men i högt promenadtempo.