handdator

Visa fullständig version : Jokkmokk Strongman


Börje H
2007-08-26, 18:17
Ett par års tid har Jokkmokk Styrkelyftarklubb stått som värd för en populär strongmantävling under sensommarmarknaden i byn. Tjusningen med just denna tävlingar är att den erbjuder en mycket varierad flora av tävlande atleter. Svenska eliten strider och svettas sida vid sida med nybörjare och debutanter. Konceptet med 2 klasser; +100kg och –100kg är mycket lyckat. Att tävlingen är synnerligen väl arrangerad, samt dessutom stoltserar med stor frikostighet mot de tävlande, bidrar även till att en del av toppnamnen ser det värt att ställa upp. Eldsjälen i Jokkmokk heter Christer Högström och han är värd ett extra omnämnande. Christer erhöll under lördagens tävlingar även Jokkmokk kommuns stipendium till bästa ungdomsledare i kommunen. Det kan inte vara många ledare inom styrkesport som blivit uppskattad och uppmärksammad på detta vis. Christer och hela Jokkmokk SK är väl värd denna utmärkelse :thumbup:

Speaker var, som vanligt i dessa sammanhang, Jonny Grape. Hans munläder nysmort i vanlig ordning så han klarar uppgiften med den äran.

Börje H
2007-08-26, 18:23
Väl till tävlingen då.
Två klasser, med vardera sju deltagare, kom till start. I klas +100 fanns det ett par riktigt meriterade killar. Främst av dem alla naturligtvis SM 3:an, från föregående helg, Daniel Viklund.

Lätta klassen
Joakim Lakso
Styrkelyftsprofil från Luleå. En marklyftare av rang. Gjorde här sin riktiga debut i strongmansammanhang.
Nicklas Nordin
Axelbred Sundsvallare. Har under året tävlat i tävlingar –105 men inte riktigt fått det riktiga flytet.
Rickard Johansson
Påläggskalv från arrangörsklubben Jokkmokk. Besitter en grundstyrka som få atleter lyckas skaffa på en hel livstid.
Christer Högström
Mr Jokkmokk himself, som i ärlighetens namn härstammar från en av Luleås sörbyar. Allround tränad som få. Veteranrekord i styrkelyft är i fara under de närmsta åren.
Joel Nyberg
19-åring från Arvidsjaur som här fick sitt riktiga elddop. Första tävlingen, med allt vad detta innebär. God tillgång till specifik grenträning och ett riktigt tjurigt psyke kan räcka långt.
Andreas Lundberg
Ytterligare en av de unga Arvidjaursborna. Mål för dagen var att klå Herr Nyberg.
Mats Eriksson
Deltagare nr 3 från arrangörsklubben. Dagens kortaste deltagare, men med frekvens, adrenalin och pressarförmåga kan man komma långt.


Tunga klassen
Jens Sundgren
Från Luleå. Riktig veteran i dessa sammanhang. I sommar har träningen inte varit 1:a fokus, men Jens ställer alltid upp då det vankas lokala arrangemang!
Jan Edorsson
Långväga gäst från Smålandsstenar. Jan torde i år besitta någon form av rekord, i antal resmil inom landet, för strongmans.
Thom Andreassen
Den väldigen Thom, från arrangörsklubben, sa sig vara livrädd för motståndet i tävlingen…
Daniel Viklund
Årets SM 3:a Daniel behöver nog ingen närmare presentation i dessa sammanhang. Mängder av rutin från både internationella och nationella tävlingar. Ordet storfavorit kändes bara onödigt.
Robert Westberg
En av de 5 styrkebrödena Westberg från Nordmaling. Tävlandes för Umeå.
John Pasanen
Långe John från Sundsvall. Imponerat under sommarens –105 tävlingar och höll dessutom på att skrämma slag på grabbarna på Luleåkalasets tävling för ett par veckor sedan. Ingen underskattar John någon fler gång.
Emil Lindgren
Från Böle strongteam. Även Emil fanns med i finalfältet på Sm och placerade sig där på en 8:e plats.

Börje H
2007-08-26, 18:28
Övning 1
Farmers walk

Lätta klassen (110 kg´s väskor)
Här visade Andreas Lundberg med eftertryck att tyngst absolut inte alltid är bäst....30 meter kan man tydligen halvspringa med 220 kg i nävarna. Även om man knappt väger 90 kg själv!

1. Andreas Lundberg
2. Niklas Nordin
3. Joel Nyberg

Tunga klassen (140 kg´s väskor)
Redan från första steget så visade Daniel Viklund att han inte tänkte spara på krutet. Kul för publiken också att han resonerar på detta sätt! När Daniel verkligen kör för fullt så är det svårt att inse att han för det mesta väger 30-40 kg mindre än sina medtävlare, I detta moment var dock Thom inte så värst långt borta, och närmare skulle det bli….

1. Daniel Wiklund
2. Thom Andreassen
3. Emil Lindgren 14,44 sek

Bild 1 Joel
Bild 2 Nicklas och Jan

Börje H
2007-08-26, 18:34
Övning 2
Marklyft, 15 reps på snabbast tid

Lätta klassen (180 kg)
Som coach till Jocke visste jag att har skulle det bli åka av. Rejält dessutom! 15 reps på 180 kg small upp på dryga 23 sekunder. Det är vansinnigt snabba lyft. Bakom Jocke så bjöd Christer Högström på en viljeuppvisning av sällan skådat slag. Backstage så laddade Krille för 10-12 reps, men väl ute framför publikhavet så gav han allt och lyckades dra fulla 15 reps!

1. Joakim Lakso
2. Christer Högström
3. Niklas Nordin 73,25sek


Tunga klassen (230 kg)
Jisses, prova själv! 230 kg är väl nog tungt för de flesta att klara 1 gång. Här var det sannerligen äkta styrka som skulle testas. Inga markdräkter eller dragremmar tilläts. Inte heller här var det någon överraskning på förstaplatsen. Viklund drog den svintunga vikten på 31 sekunder! Bara Robert Westberg lyckades med motsvarande bedrift, fast på en betydligt längre tid. Dock även detta rejält imponerande!

1. Daniel Viklund
2. Robert Westberg
3. Emil Lindgren


Bild 1 Jocke
Bild 2 Daniel
Bild 3 Christer

Börje H
2007-08-26, 18:41
Övning 3
Stockpress

Lätta klassen (75 kg)
Nicklas Nordin ser ut som en pressare, han går som en pressare och han pressar som en pressare. 9 reps busenkelt och säkerligen gjort massvis fler om det behövts. Här fick även Mats briljera med pressaraxlarna.

1. Niklas Nordin
2. Mats Eriksson
3. Joakim Lakso

Tunga klassen (100 kg)
Samma visa. Daniel visade hur det skulle gå till. Osäker på antalet för killarna här, men resultaten kommer inom kort på Jokkmokk SK´s hemsida!

1. Daniel Viklund
2. Robert Westberg
3. John & Emil

Bild 1 Daniel
Bild 2 Nicklas

Börje H
2007-08-26, 18:44
Övning 4
Ok, 30 meter

Lätta klassen (250 kg)
Här vållande utrustningen en aning problem för de lättare killarna. Pga att oket var så pass brett och killarna, förutom bristande vana, även led av lite korta armar. Detta medförde stora svårigheter att stabilisera oket. Detta var ju dock en sak som Nicklas Nordin fullständigt sket i. Med grovarmarna fick han tämligen god kontroll över vikten och lyckades komma i mål efter en dryg minuts knatande.

1. Niklas Nordin
2. Christer Högström
3. Joakim Lakso

Tunga klassen (350 kg)
Thom Andreassen bröt här trenden! Viklund detroniserad. Publiken i extas.

1. Thom Andressen
2. Daniel Viklund
3. John Pasanen


Bild 1 Thom & Rickard
Bild 2 Nicklas

Börje H
2007-08-26, 18:51
Finalmedley
5 st däckvält+3 atlasstenar

Lätta klassen (däck 270 kg, stenar 100-110-120 kg)
Mest raffinerat var här hur striden om andraplatsen mellan Jocke och Christer skulle gå. Endast 0,5p tillgodo för Jocke. Åt Nicklas Nordin var det ingenting att göra…
Medley vinsten gick till unge Andreas Lundberg som på ett imponerande sätt genomförde momentet. Grenträning ÄR synnerligen viktigt. Vad gäller striden Jocke vs Christer så avgick här Christer med segern genom att klara momentet med 20 sekunders marginal till Jocke.

1. Andreas Lundberg
2. Niklas Nordin
3. Christer Högström

Tunga klassen (350 kg, stenar 120-140-160)
Segern var naturligtvis redan klar. Även Thom hade andraplatsen i sina egna händer. Om tredjeplatsen fightades Emil och John. Daniel är ju sedan länge en av de allra främsta killarna i landet på att kasta stenar och visade hur fort det verkligen kan gå om man har styrka och teknik för grenen. John tog chansen att plocka placeringar och kom fin två.

1. Daniel Viklund
2. John Pasanen
3. Jan Edorsson


Bild 1 Andreas
Bild 2 John

Börje H
2007-08-26, 18:53
Lätta klassen
Nicklas Nordin tog kommandot efter stockpressen och var sedan inte hotad egentligen. Mycket kul för Christer att han lyckades strida sig in på 2:a platsen ”det blir svårare och svårare att hålla undan för de yngre, men jag tänker inte ligga på latsidan jag heller” var hans hälsning inför nästa års tävling. Jocke gjorde sin allra första tävling och jag vet mycket väl hur nervös han har varit inför detta. Att han lyckades klämma till med en 3:e plats var kanonskoj. Hela det yngre gardet, med Andreas i spetsen kommer garanterat att göra mycket bra ifrån sig kommande år.

1.Nicklas Nordin
2.Christer Högström
3.Joakim Lakso
4.Andreas Lundberg
5.Rickard Johansson
6.Mats Eriksson
7.Joel Nyberg


Medaljörerna radar upp sig; Nicklas, Christer, Jocke

Börje H
2007-08-26, 18:56
Tunga klassen
Naturligtvis var detta en riktig uppvisning av Daniel Viklund. Ingen hade ju egentligen hoppats eller trott något annat. Bakom Viklund så blev det dock riktigt hårt. Kul för Thom att lyckas på hemmaplan och han var märkbart nöjd med detta! John fortsätter att imponera och klarade en fin 3:e plats.

1.Daniel Viklund
2.Thom Andreassen
3.John Pasanen
4.Emil Lindgren
5.Robert Westberg
6.Jan Edorsson
7.Jens Sundgren (bröt pga skada efter marklyftet)


Medaljörerna; Daniel, Thom, John

Börje H
2007-08-26, 19:03
Hmmm, hoppas att det inte blev alltför många fel nu.
För undertecknad så var det första gången som lite mer involverad, som coach, i en strongmantävling. Inte helt rätt att hålla uppsikt över allt annat då.

Kanske på sin plats att tacka fotografen. Tack gumman *cupid*

/Börje (aka Patrik) H

Dogge21
2007-08-26, 19:49
Fruktansvärt rolig läsning! Hade så jävla mycket velat vara på plats:cryout:
KANONREPORTAGE AV SÄLLAN SKÅDAT SLAG:thumbup: :hbang:

Nitrometan
2007-08-26, 20:05
Tack för ett MYCKET bra reportage!

Erik__
2007-08-26, 20:06
Jocke är typ min idol hehe, ser så snäll ut men ack så galen :hbang:

A.Pahkamaa
2007-08-26, 20:22
Kanonreportage :thumbup:
Någon som vet om Jockes marklyft finns på film?

pe11e
2007-08-26, 20:40
Perfekt initiativ. Eloge!

SweLabs
2007-08-27, 08:21
Roligt att läsa :)

bubbe
2007-08-27, 08:48
Strongman är roligt att se, skulle vara kul att prova på men vill nog helst att det blir en sport inom RF först.

Börje H
2007-08-27, 08:58
Strongman är roligt att se, skulle vara kul att prova på men vill nog helst att det blir en sport inom RF först.

Precis.
För åskådarna är det ju dock en kanonsport. Det kan man inte förbise. Tunga grejer som folk vet är tunga. Inga dräkter, remmar eller annat jox ( i denna tävling iaf). Tycker att det är ett trevligt inslag med en såpass lätt klass som -100. Då kan "vanligt" folk ännu bättre relatera till hur jobbigt det är. Känns betydligt mindre avlägset än att se ex Savickas lyfta 180 kg´s sten.

bertbert
2007-08-27, 08:59
Mycket bra reportage, som vanligt dristas man nästan att säga!

Kanoners!!!! :thumbup: Bra bilder också!!!

Anloy
2007-08-27, 10:19
Himla bra skrivet, var själv på plats och hejade fram Rickard. :)

Big Lou
2007-08-27, 10:28
Bra skrivet Börje! Hade varit kul att se.

Synd att det inte gick nåt vidare för min lagkamrat Janne. Men han fick ju iaf komma iväg och se en annan del av landet.

Börje H
2007-08-27, 10:41
Synd att det inte gick nåt vidare för min lagkamrat Janne. Men han fick ju iaf komma iväg och se en annan del av landet.

Jasså, han är en klubbkompis till dig! Jo, han fick åka en bit!
Jag skall förslöka lägga ut lite fler bilder ikväll. Får se om det fanns ngn mastig bild på Janne.

Big Lou
2007-08-27, 11:53
Jasså, han är en klubbkompis till dig! Jo, han fick åka en bit!
Jag skall förslöka lägga ut lite fler bilder ikväll. Får se om det fanns ngn mastig bild på Janne.

Jo, Janne var med och tävlade på andra serietävlingen för oss.
Tyvärr bommade han ut sig i bänk dock.

Han tyckte att jag skulle prova på lite strongman också men så har det inte blivit ännu.
Men det hade helt klart varit kul att testa.

Damien Thorne
2007-08-27, 12:19
Börje :thumbup:

Börje H
2007-08-27, 12:55
Massvis med filmer samt samtliga resultat från delgrenarna finns nu på Jokkmokks hemsida!

http://www.styrka.jokkmokk.com/
(scrolla längst ner för filmer *popcorn* )

Erik__
2007-08-27, 13:02
http://www.styrka.jokkmokk.com/SPA51947.AVI :hbang: :hbang: :hbang: :hbang:

jocke är galen =D=D

A.Pahkamaa
2007-08-27, 13:17
jocke :hbang:

mystic[-_-]
2007-08-27, 14:31
Daniel is the man!

Börje H
2007-08-27, 19:11
Som utlovat så lägger jag in lite fler bilder.
Börjar, lite partiskt nog, med en klubbfrände; Robert Westberg.

Börje H
2007-08-27, 19:13
En serie ungtuppar drar 180 kg´s mark; Rickard, Mats och Andreas.

Börje H
2007-08-27, 19:14
Jocke och Jens går med väskor tillsammans. Även de allra yngsta försökte sig på 75 kg´s väskorna :hbang:

Börje H
2007-08-27, 19:15
Många kallar det "Världens snyggaste sekretariat". Bedöm själva :)

Börje H
2007-08-27, 19:19
Oket skapade vissa problem för de orutinerade.
Nicklas stabiliserar dock med tämligen grova armar...Christer tar i allt vad tightsen är värda och John vill inte vara sämre...Jan knallar på.

Börje H
2007-08-27, 19:21
Lite diverse.
Emil pressar tung stock. Joel visar hur stenar skall lyftas och Jocke välter däck under överinseende av undertecknad :thumbup:

edit; minst en stark kolozzeumprofil i bakgrunden när Emil pressar ;)

TjockeJocke
2007-08-27, 23:39
Kanonreportage :thumbup:
Någon som vet om Jockes marklyft finns på film?

Jag hoppas inte det, för det "ända" som skulle synas på den filmen skulle vara ett stort arsel! Hi hi hi...
Halloj förresten, alla "gurklyftare, stronga män, muskelbiggare & annat löst skivstångs-kastande och hantel-svängande folk!!! TjockeJocke *flex* har äntligen tagit mod till sig och anslutit sig till den kollozzala mötesplatsen, jaa... hur månne detta sluta...??! För övrigt ett kanonreportage från tävlingen!:thumbup:
Jag måste passa på, att så här offentligt, tacka coach Börje med fru Börjelina för all hjälp under den gångna helgen i Tjocksmock... eeh... f´låt Jokkmokk!!
Utan er hjälp och ert glada humör hade jag nog faktiskt nervös-skakat ur neoprenbyxorna!*gah!*
Hoppas att jag vid nå´t tillfälle ska kunna bidra me nå´t matnyttigt?!
ROCK `N ROLL!!! :hbang:

Börje H
2007-08-28, 06:23
TjockeJocke *flex* har äntligen tagit mod till sig och anslutit sig till den kollozzala mötesplatsen, jaa... hur månne detta sluta...??

:thumbup:

A.Pahkamaa
2007-08-28, 12:10
TjockeJocke *flex* har äntligen tagit mod till sig och anslutit sig till den kollozzala mötesplatsen, jaa... hur månne detta sluta...??!

Välkommen tjockis =)

Syltryggen
2007-09-01, 18:19
Jocke är bäst!!*flex*

Syltryggen
2007-09-01, 18:23
Jag hoppas inte det, för det "ända" som skulle synas på den filmen skulle vara ett stort arsel! Hi hi hi...
Halloj förresten, alla "gurklyftare, stronga män, muskelbiggare & annat löst skivstångs-kastande och hantel-svängande folk!!! TjockeJocke *flex* har äntligen tagit mod till sig och anslutit sig till den kollozzala mötesplatsen, jaa... hur månne detta sluta...??! För övrigt ett kanonreportage från tävlingen!:thumbup:
Jag måste passa på, att så här offentligt, tacka coach Börje med fru Börjelina för all hjälp under den gångna helgen i Tjocksmock... eeh... f´låt Jokkmokk!!
Utan er hjälp och ert glada humör hade jag nog faktiskt nervös-skakat ur neoprenbyxorna!*gah!*
Hoppas att jag vid nå´t tillfälle ska kunna bidra me nå´t matnyttigt?!
ROCK `N ROLL!!! :hbang:

Tjena Jocke, bra att du är här Börje behöver en mästare som du.
Du vet vem jag är, den långe snygge på Stil:naughty:

Syltryggen
2007-09-01, 18:31
FY FAAN vilken skön markuppvisning från KungJocke. Garvade mig harmynt när jag tittade på den andra tyngre killen som efter 3 reps tar ett steg tillbaka från stången tänkandes något i stil med: "Va faan är det för fel på stångjäveln??" Hahahaha!

MVH
Syltryggen (den långe mannen som tränar med PorrJensa)

Nitrometan
2007-09-01, 18:36
Välkommen Jocke!

Alltid kul med fler tjockisar här.