handdator

Visa fullständig version : Farligt med pepperoni?


Emil_Larsson
2007-08-26, 17:52
Vad är max av hur mycket pepperoni man kan äta per dag innan man bör tänka på att hjärtat/ något kan ta stryk?
Nu snackar vi inte fjollpeperoni utan äkta stark pepperoni som gör att man blir alldeles svettig, hjärtat går upp i puls, brännande känsla.

Anledningen till att jag undrar är att ibland köper vi hem pepperoni burkar och då häver man gärna i sig det :MrT: låter roligt, men sant.

Tolkia
2007-08-26, 18:06
Den enda peperoni man kan äta i sådana mängder att det är skadligt för hjärtat är korven peperoni (enligt samma regler som för all annan fet korv). Möjligen kan du få småskador på munslemhinnan, inte ens det är dock särskilt troligt att du får av inlagd peperoni.

Emil_Larsson
2007-08-26, 18:10
Den enda peperoni man kan äta i sådana mängder att det är skadligt för hjärtat är korven peperoni (enligt samma regler som för all annan fet korv). Möjligen kan du få småskador på munslemhinnan, inte ens det är dock särskilt troligt att du får av inlagd peperoni.

Ok för ibland har jag känt att hjärtat börjar slå och jag börjar enna svettas lite lätt, det är inte direkt farligt så någon gång ibland alltså?
* det var modern som sa att hjärtat kunde stanna * du vet hur morsor är :D

Tolkia
2007-08-26, 18:18
Ok för ibland har jag känt att hjärtat börjar slå och jag börjar enna svettas lite lätt, det är inte direkt farligt så någon gång ibland alltså?
* det var modern som sa att hjärtat kunde stanna * du vet hur morsor är :D
Det du känner är väl, gissar jag, att capsaicin etc. som finns i peperonin retar organismen på ett sätt som påminner om hur en brännskada gör det; du känner dig varm, börjar svettas lite, om du kollar på munslemhinnan är den förmodligen röd osv.

Det är knappast möjligt att stoppa i sig sådana mängder capsaicin via peperoni att det är skadligt; självbevarelsen tar nog över förr eller senare. En pulsökning dör du inte av (däremot kanske magen börjar protestera mot all peperoni förr eller senare?), så du kan lugna mamma. ;)

Här kan du läsa lite om capsaicin. (http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin)

Emil_Larsson
2007-08-26, 18:31
Jag får stor ångest efter jag ätit mkt pepperoni (dom gånger jag gör det) för magen tackar mig inte precis.

Spurtar till toaletten*

panzerpig
2007-08-26, 21:01
vill inte vara besserwisser, men ni pratar väl om feferoni (engelska peperone) dom starka chili-pepparfrukterna och inte pepperonikorv? http://en.wikipedia.org/wiki/Pepperoni
tror inte att det är farligt, om du inte äter väldigt mycket och har väldigt svagt hjärta. Det kan dock svida som satan när man ätit mycket och ska gå på toaletten dagen efter :)