handdator

Visa fullständig version : Promenader och kolhydrater.


Slartibartfast
2007-08-26, 11:33
Jag brukar promenera en hel del och undrar om det är vettigast att ersätta den energi som promenaderna förbrukar med kolhydrater eller om det går lika bra med t.ex. fett. Jag orkar inte äta så himla mycket, så det vore behändigare ett bara slänga i sig en rejäl näve nötter än att börja käka en massa kolhydtrater.

Slartibartfast
2007-08-26, 11:35
Menförihelveti :em: Vilket nybörjarmisstag.

Kan nån flytta detta till kostforumet?

Jorgen
2007-08-26, 11:37
Menförihelveti :em: Vilket nybörjarmisstag.

Kan nån flytta detta till kostforumet?

Skäms. *slap*

:D

Handcuff
2007-08-26, 11:38
Menar du före eller efter? Är ju inte direkt så att du behöver kolhydratladda för en prommis :D

Tror inte heller att du tömmer glykogenförrådet heller så du behöver nog inte fundera så mkt kring näringstiming kring din promenad.

Slartibartfast
2007-08-26, 11:46
Sorry, Jörgen. :)

Menar du före eller efter? Är ju inte direkt så att du behöver kolhydratladda för en prommis :D


Ingen skillnad egentligen, men kanske efteråt. Vet ju inte hur länge jag promenerar, så det är ju kanske inte smart att smälla i sig 1000 kcal extra innan om man möter en polare när man kommer ut på gatan och far till hans på en kaffe istället. :D


Tror inte heller att du tömmer glykogenförrådet heller så du behöver nog inte fundera så mkt kring näringstiming kring din promenad.

Nä, jag tänkte lite det, att det inte kan förbruka så mycket glykogen. Då kör jag på nötterna istället. Skönt.

Grandmaster
2007-08-26, 20:57
Menförihelveti :em: Vilket nybörjarmisstag.

Kan nån flytta detta till kostforumet?


..

Jorgen
2007-08-27, 15:45
..

Varför editerade du din post? Tyckte du att den var otrevlig eller?

Slartibartfast
2007-09-14, 10:40
Vad tror ni om att slänga i sig några chokladbitar för att kompensera energiåtgången av en promenad? Jag älskar att promenera, men jag orkar helt enkelt inte äta mera mat än jag gör nu. Cholklad borde ju gå ner. :D

Officer
2007-09-14, 10:55
Varför inte? Promenaderna bränner ju också energi - och vill du ha en viss energibalans får du ju se till att ersätta energin. Chokladbitar är ju utmärkt så länge du har en välbalanserad kost i övrigt.

Slartibartfast
2007-09-14, 11:01
Varför inte? Promenaderna bränner ju också energi - och vill du ha en viss energibalans får du ju se till att ersätta energin. Chokladbitar är ju utmärkt så länge du har en välbalanserad kost i övrigt.

Det var så jag tänkte också. Man har ju lite nojja för att äta onyttigheter som choklad och tänkte att det vore bättre att ersätta med rapsolja, men att ta 300 kcal från god choklad kan ju inte vara hela världen om man dessutom äter 2800-3000 kcal från bra mat. jag menar, den positiva effekten av att röra på sig borde ju ta ut det eventuellt negativa som lite godis för med sig. *popcorn*

formula4shape
2007-09-14, 14:35
Det var så jag tänkte också. Man har ju lite nojja för att äta onyttigheter som choklad och tänkte att det vore bättre att ersätta med rapsolja, men att ta 300 kcal från god choklad kan ju inte vara hela världen om man dessutom äter 2800-3000 kcal från bra mat. jag menar, den positiva effekten av att röra på sig borde ju ta ut det eventuellt negativa som lite godis för med sig. *popcorn*

Kalorier som kalorier, de 300kcal kommer inte göra någon speciellt stor skillnad i din totalkost. Sen är du säkert långt upp på hälsoskalan, dvs äter bra,tränar mycket,röker inte etc :)