handdator

Visa fullständig version : Förhållande


Ronja
2007-08-26, 09:33
Hej nån som befinner sig i denna situation?
jag funderar hur ni får erat förhållande(sambos) att fungera då den ena parten vill vara noga med sin mat och den andra bara vill t.ex äta lite hur som helst(ej hälsosamt eller våga prova nya rätter)?
Äter ni olika saker? fungerar det bra/dåligt och hur gör ni isåfall?
Vore glad för alla svar!! :D

Slartibartfast
2007-08-26, 09:40
Jag och min sambo köper, tillagar och äter vår egen mat. Jag äter helt andra saker än hon och mycket mera, så det funkar inte att ha gemensamt matkonto eller nåt sånt. Funkat bra.

blekfet2
2007-08-26, 09:48
Då vi alltid lagar vår mat så brukar det ibland bli att jag lagar en liknande måltid dock med t ex mjölk istället för grädde mm, Så har vi gjort i några år utan nåra större problem alls.

Fed up
2007-08-26, 10:25
Min sambo brukar bli mycket irriterad på mig när jag har dietat, då jag blir upprörd om han har lagat nån energität måltid och springer och räknar och mäter allt. Han tycker att jag ska sluta vara så allt eller inget och bara äta normalt men sunt hela tiden istället.

Vi äter nästan alltid gemensam middag och i defftider så lagar jag nog mat oftare än honom (då är det lätt att styra vad som åker i) eller så får han laga saker som jag vill äta, vilket han brukar acceptera efter lite gruff. Jag försöker äta det mesta för att inte vara för besvärlig och får helt enkelt äta mindre om det är lite onyttigare mat, skippa parmesanen och ta keso istället för sås.

Han är dock mycket öppen för att äta nya saker och att äta mycket grönt osv. Vi har en nyttig grund i vår mat och sen gott uppepå det, typ parmesan riven över eller äppelpaj efter, så det gör det lättare att bara hoppa gotteriet om man vill.

jenny
2007-08-26, 10:36
Jag om min kille har samma åsikter om mat. Vi gillar att äta nyttig och bra mat så det är inga problem där. Jag är dock mer nogrann med att verkligen äta tre lagade mål om dagen, han kan lika gärna äta mackor.
Dock så är vi tyvärr båda lika bra på att glufsa i oss ifall vi för en gång skull har köpt godis. Allt godis tar slut på nolltid. Han är faktiskt snäppet värre än mig så nu har jag börjat dela upp godiset från början så jag får en chans att äta något också.

cam
2007-08-26, 10:43
Vi tillagar ofta olika mat. Men ofta gör vi samma kött- eller kycklingrätt och sen väljer jag annan kohydratkälla eller bara grönsaker till, medan han t ex tar massa pasta. Funkar jättebra! Han har respekt för att jag vill äta en viss sorts mat, annars hade han kunnat dra dit pepparn växer :) Och vad han äter kägger jag mig inte i, jag har fullt upp med mitt eget :D

Ronja
2007-08-26, 15:58
Tack så jättemycket för alla inlägg! skulle bli ännu gladare om ännu fler skulle vilja skriva in sina livssituationer och hur ni löser kosten där hemma!!! :D

shut teh face
2007-08-26, 16:02
Lite jobbig sits. Tjejen äter för att lägga på sig vikt, jag tvärtom (diet).

Men det funkar. Jag uppmuntrar henne att äta onyttigt inför mig många ggr, känner mig starkare då. :)

Ignatius72
2007-08-26, 16:05
Intresant fråga. jag hade inte klarat av att ha en annan diet än den övriga familjen, inte heller att ha delat matkonto (eller något annat konto heller för den delen). Faktum är att jag inte hade klarat av att dieta fast jag varit ensam:D
Ett sådant räknade, vägande och kollande. Kan beundra människor för deras mani att orka hålla på med det. För att inte tala om att göra det fast ens partner äter annat käk.

Pingen
2007-08-26, 16:26
Äter alltid samma mat de stora målen, däremellan klämmer väljer vi själva mat.
Själv försöker jag äta energität mat i stora portioner, eftersom jag har svårt att lägga på mig pga krävande jobb. Resultatet av detta är en sambo som gått upp dryga 8kg på ett år.
Nu har hon dock förstått att vi inte kan äta lika stora portioner.

Aasa
2007-08-26, 16:27
Lite jobbig sits. Tjejen äter för att lägga på sig vikt, jag tvärtom (diet).

Men det funkar. Jag uppmuntrar henne att äta onyttigt inför mig många ggr, känner mig starkare då. :)

Hehe exakt samma här men vi äter ungefär lika mycket under dem premisserna så det blir perfekt.

Jense
2007-08-26, 16:33
det fungerade bra. mitt ex va vegeterian och jag inte. två stekjärn så va det löst

Ignatius72
2007-08-26, 16:34
det fungerade bra. mitt ex va vegeterian och jag inte. två stekjärn så va det löst

Inte 100% iaf*popcorn*

Jense
2007-08-26, 16:36
Inte 100% iaf*popcorn*

he he, inte därför det tog slut iofs.

va inte så att jag skulle "skämta" och hällde köttbuljong i hennes tacofärs

kharon
2007-08-26, 16:54
Frukost äter vi skilda tider, men rätt liknande mat. Lunch äter vi var för sig. Mellanmål äter vi samma, mackor, jogurt etc., ibland tillsammans ibland inte.

Tillagar vi mat så äter vi samma mat, men jag äter betydligt mera. :D

Alltså i stort sätt samma mat, ibland tillsammans ibland inte. Jag äter mycket mera men vi delar ändå på kostnaderna, ungefär 50-50. :D Ungefär varannan gång vi handlar, inte så noga sådär. Jag betalar andra saker till vårt hushåll då jag drar in betydligt mer pengar, så 50-50 känns rätt även om fördelningen blir annorlunda då vi väl sätter oss till bords! :)

Vi gillar samma mat, med några få undantag. Båda äter nyttigt för det mesta, och vi kan båda trycka i oss oförlåtligt mycket snask då vi vill gotta till det.

För många år sedan före jag träffade henne så kunde jag köra med "eat for performance, not pleasure"-linjen, men lyckligtvis nog så har jag kommit ifrån det och kan njuta av god husmanskost tillsammans med frugan. Ingen som helst skillnad i resultaten av träningen. Att koka sjysst mat tillsammans och njuta av den tillsammans är fint!

Ronja
2007-08-26, 19:20
underbart med så många svar!!! MER VILL JAG HA!! :D haha

Ytterligare ett tillägg/fråga: jag och min sambo har helt olika matsmak(tycker om helt olika saker) tycker jag nåt är kanongott så tycker aldrig han det 'suck' och tvärtom. nån fler som har det så? hur får ni det att funka?
för mig känns det skittråkigt när jag lagat mat och tycker det blev kanon och han bara petar i sig lite och ser missnöjd ut :(

blekfet2
2007-08-26, 20:17
underbart med så många svar!!! MER VILL JAG HA!! :D haha

Ytterligare ett tillägg/fråga: jag och min sambo har helt olika matsmak(tycker om helt olika saker) tycker jag nåt är kanongott så tycker aldrig han det 'suck' och tvärtom. nån fler som har det så? hur får ni det att funka?
för mig känns det skittråkigt när jag lagat mat och tycker det blev kanon och han bara petar i sig lite och ser missnöjd ut :(

Var glad att du och din sambo inte tycker exakt likadant, hur kul skulle ett förhållande vara då?

Sofia4_4
2007-08-26, 20:21
Vi äter olika frukost,lunch och middag. Bäge tillagar sin egen mat. Vi äter nästan aldrig vid bordet utan antingen framför TVn eller datorn. Han äter alltid 2 hamburgare till lunch eller middag eller både och. Jag gillar inte hamburgare. Jag äter sallad, eller macka med fisk, keso, grillad kyckling från affären, ja, nåt som går snabbast att tillaga.
Jag MÅSTE dock alltid bita i hans ena hamburgare bara för att jag inte klarar av att se "hel" mat utan att bita i den. :D
Oftast lagar han mat. Då blir det nyttigt, lite fet och mycket grönsaker. Han vill ju också äta nyttigt ibland och då får jag i mig lite lagad mat också.

Jo, vi har lite olika smaker. Han tål inte stark mat. Lagar jag mat kan han knappt äta den för jag överdriver lätt med kryddorna. Hans mat måste jag krydda extra. Men han experimenterar med andra sorts av kryddor så det blir gott ändå.
Han gillar att äta mycket chocklad...och jag döööör för chocklad, därför får han inte köpa det hemma för ofta. Helger går det bra.

Ronja
2007-08-27, 06:29
för mig stör det inte så himla mkt att vi lagar olika mat ibland, men det stör honom väldigt mkt. Hur löser man såna här saker egentligen? vi har det väldigt bra tillsammans i övrigt och detta känns iaf för mig som ett så "onödigt" problem ..:(

St0ned
2007-08-27, 07:19
Jag och mitt ex hade väldigt olika smak.. Han åt iss allt, medans jag är lite så där halv tråkig och tycker det mesta andra tycker om är äckligt..
Så han bestämde att två dagar i veckan ska vi göra mat som båda kan äta eftersom han inte frestades så mycket av min tråkiga husmanskost..

Funkade bra att ha det så, det vart lugnare hemma då från hans sida..

TrasMannen
2007-08-27, 08:23
Jag lagar maten till typ 90%. Jag är väligt kräsen när det kommer till mat. Det skall vara gott och helst nyttigt. Hon äter det som lagas och klagar aldrig. :thumbup:

tigerofsweden
2007-08-27, 08:33
Vi äter samma mat, jag äter mer och hon mindre! Sen smyger jag in lite mellanmål lite här o där!