handdator

Visa fullständig version : All mat efter träning?


Kung Bruno
2007-08-26, 08:03
Ja, jag kanske undrar lite konstiga och dumma frågor men det är så otroligt mycket jag undrar över ... *screwy*

Vad skulle vara bäst rent byggarmässigt? Bryr mig inte om insulinkänslighet, glukosmetabolism och allt vad det brukar pratas om.

Att äta ungefär hela dygnets mat efter träning, då proteinsyntesen är starkast?

Eller att äta utspritt över dagen men givetvis ett ordentligt mål efter träning också?

Handcuff
2007-08-26, 08:06
Ja, jag kanske undrar lite konstiga och dumma frågor men det är så otroligt mycket jag undrar över ... *screwy*

Vad skulle vara bäst rent byggarmässigt? Bryr mig inte om insulinkänslighet, glukosmetabolism och allt vad det brukar pratas om.

Att äta ungefär hela dygnets mat efter träning, då proteinsyntesen är starkast?

Eller att äta utspritt över dagen men givetvis ett ordentligt mål efter träning också?

Proteinsyntesen pågår i upp till 48 timmar (är förhöjd) om jag inte minns fel...så jag kan då inte se några fördelar av att göra som du undrar. Finns dessutom begränsningar på hur mycket kroppen kan tillgodogöra sig/timme så det skulle ändå bli ett lååååångsamt upptag :thumbup:

Eddie Vedder
2007-08-26, 08:11
Finns dessutom begränsningar på hur mycket kroppen kan tillgodogöra sig/timme så det skulle ändå bli ett lååååångsamt upptag :thumbup:

Just detta innebär ju att det faktiskt i praktiken inte måste vara sämre. Just det faktum att maten utsöndras långsamt ut i kroppen ger ju då samma effekt som att ständigt fylla p åmed litegrann.

Grandmaster har ju postat en studie där hela intaget var koncentrerat på en måltid i jämförelse med tre huvudmåltider och inte var det sämre på något sätt.
Båda kosthållningarna var förstås isokaloriska.

Kung Bruno
2007-08-26, 08:12
inte var det sämre på något sätt.

Men var det bättre?

mini
2007-08-26, 08:13
Dessutom får man problemet att man ska få i sig kanske 3000 kcal i ett stort mål. Rent praktiskt tror jag det kan vara svårt för många.

Handcuff
2007-08-26, 08:13
Just detta innebär ju att det faktiskt i praktiken inte måste vara sämre. Just det faktum att maten utsöndras långsamt ut i kroppen ger ju då samma effekt som att ständigt fylla p åmed litegrann.

Grandmaster har ju postat en studie där hela intaget var koncentrerat på en måltid i jämförelse med tre huvudmåltider och inte var det sämre på något sätt.
Båda kosthållningarna var förstås isokaloriska.

Jo precis det jag menade. Med inga fördelar avsåg jag att det var lika bra att sprida ut intaget..enlig mig dessutom bättre, men då av andra skäl än just proteinsyntesen - som inte är allt här i livet:thumbup:

Eddie Vedder
2007-08-26, 08:14
Men var det bättre?

Läs och reflektera, avgör sedan själv om du litar på resultaten eller ej:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981

Eddie Vedder
2007-08-26, 08:16
Jo precis det jag menade. Med inga fördelar avsåg jag att det var lika bra att sprida ut intaget..enlig mig dessutom bättre, men då av andra skäl än just proteinsyntesen - som inte är allt här i livet:thumbup:

Är inte proteinsyntesen det viktigaste i livet? Utan den dör du inom en ganska kort tid eftersom kroppen då bara bryts ner och bryts ner utan att byggas upp.;)

Kunde inte hålla mig från att vara lite larvig besserwisser där Handcuff.:D Förlåt *whistle*

Handcuff
2007-08-26, 08:16
Ett tilläg till Bruno:

De som grubblar för mycket ägnar i regel för mycket tid på att vara optimala så att de i slutändan biter sig i rumpan. De som verkligen får resultat är de som agerar iställlet för funderar.

Fromeln är mycket enkel:

Träning+mat+vila = resultat!

Keep it simple

(givetvis får man fundera och ställa frågor...)

Kung Bruno
2007-08-26, 08:16
Aha ... reducerar fettmassa :O

Däremot ökade hungerkänslor ... ack.

Eddie Vedder
2007-08-26, 08:21
Däremot ökade hungerkänslor ... ack.

Ja under den studerade tidsperioden åtminstone, vem vet om det fortsätter så om man verkligen lägger om sin kosthållning på det sättet med lite små korrigeringar efter eget behov?

Dessutom är det ju människor vi pratar om, alla reagerar olika. Kanske det fungerar skitbra för dig men inte för mig o.s.v.:)

King Grub
2007-08-26, 08:25
Det finns vissa indikationer på att färre mål kan vara bättre en fler för att maximera muskeltillväxten. Att anta att det kan vara en fördel att lägga en stor del av denna energi kring träning är rimligt. Då är enzymaktivitet, hormonfrisättning, transportörer, känslighet osv osv för... ja, för det mesta, uppreglerat.

Human trials on the effect of meal frequency on body composition are scarce. Short-term studies show increased rate of protein synthesis immediately after intake of amino acids, and frequent meals are shown to aid in the preservation of lean body mass when dieting. Consequently it could be hypothesised that in response to strength training, more frequent meals will give larger muscle mass accumulation and lower fat mass (FM) than fewer meals.

The purpose of this study was to compare the effects of 3 vs. 6meals per day on changes in body composition in young men and women performing strength training over 12 weeks. Men (n=33) and women (n=15) aged 21 to 35 with at least one year of previous strength training experience were randomly assigned to either a 6 meals a day group or a 3 meals a day group. The prescribed total dietary intake in both groups was equal and calculated to give a positive energy balance of approximately 1200 KJ/day, a protein intake of 1.5-1.7 g/kg/day and a carbohydrate intake of 5-7 g/kg/day. During the training period the dietary intake was controlled by repeated 24-hours recalls. All participants performed the same strength training program, training four times per week, giving each muscle group one heavy session and one light session per week. In the heavy sessions, training intensity varied between 10 and 3 RM sets, and 3-6 sets were performed in each exercise. Determination of body composition was performed with DEXA at the beginning of and immediately after the training period. A total of 16 men and 11 women completed the project.

After multiple regression analysis the 3 meal group had a significant greater gain in lean body mass (LBM) than the 6 meal group when adjusted for gender and energy intake (p=0.04), when adjusted for gender and protein intake (p=0.03), and when adjusted for gender, protein intake, carbohydrate intake and fat intake* (p=0.01). (*: Fat intake in g/kg body weight/day showed significance on LBM, p=0.03). No significant differences in regional changes in LBM were observed, although there was a tendency towards a greater gain in the three meal group. There were no significant differences in change in fat mass (FM) between the groups, but a tendency towards a greater gain in the three meal group, 7.33% (-5.23, 19.90), p=0.24. The three meal group had a 2.87%(0.62, 5.12) larger weight gain than the six meal group, p=0.01.The participants had a 2.31% (0.83, 3.79), gain in bone mineral density of the spine during the twelve weeks of strength training, p<0.01, but there were no differences between the groups. In this study, three meals per day resulted in larger muscle gain from strength training than six meals per day over a period of twelve weeks. The reason why 3 meals a day was superior to 6 meals a day in this study needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for gain in LBM from strength training.

THE EFFECT OF MEAL FREQUENCY ON BODY COMPOSITION DURING 12-WEEKS OF STRENGTH TRAINING. Hansen Øyvind, Fostervold Mathisen Therese, Raastad Truls. Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo, Norwegian School of Sport Sciences.

Kung Bruno
2007-08-26, 09:12
Okej, Grub.

Jag förstod inte mycket. Men att det rörde sig om 3 mål och 6 mål förstod jag, de var givetvis isokaloriska men vilken tid? Alla 3 mål efter träning, eller?

King Grub
2007-08-26, 09:15
Några studier där all mat ätits i samband med träning finns inte. Som jag skrev, "att anta att det kan vara en fördel att lägga en stor del av denna energi kring träning är rimligt". Därmed inte sagt att du skall eller bör låta bli att äta något alls resten av dagen. Kanske lägga dagens största mål efter träning. Men troligen finns det inte fördelar med det klassiska "äta var tredje timme"-upplägget när det gäller muskeltillväxt, utan möjligen snarare tvärtom.

Kung Bruno
2007-08-26, 09:50
Okej, men en normalstor frukost/lunch på runt 500 kcal/st och sen övriga 2000 kcal i samband med träning ...?

Eller kan man äta lite mer frukost/lunch?

GymTT
2007-08-26, 09:54
Okej, men en normalstor frukost/lunch på runt 500 kcal/st och sen övriga 2000 kcal i samband med träning ...?

Eller kan man äta lite mer frukost/lunch?

Gör som du vill, det finns inga exakta mått på vad som är optimalt osv.
Det är åratal av träning,vila samt bra kost som kommer ge dig resultat, inte vart du lägger ett par hundra kcal extra.