handdator

Visa fullständig version : Bli av med "efter-hostan" efter förkylning.


Stoltz
2007-08-26, 00:31
Jag blev frisk från min sommarförkylning för ca 1 ½ - 2 veckor sedan. Men framåt kvällarna får jag lite torrhosta blandat med lätt slemhosta. *gah!*

Någon som vet hur jag skyndar på försvinnandet av det? Jag är sinnesjukt paranoid för att börja träna innan jag vet att jag är frisk från det.

eleni
2007-08-26, 00:32
Vad jag vet så finns det inte så mycket att göra åt den. Är det torrhosta finns det dämpande medicin. Är det slemhosta rekommenderar jag inte hostmedicin, då är det mycket bättre att hosta upp skiten - den bör komma ut.

gibfel
2007-08-26, 00:35
Jag blev frisk från min sommarförkylning för ca 1 ½ - 2 veckor sedan. Men framåt kvällarna får jag lite torrhosta blandat med lätt slemhosta. *gah!*

Någon som vet hur jag skyndar på försvinnandet av det? Jag är sinnesjukt paranoid för att börja träna innan jag vet att jag är frisk från det.


Har själv dragit på mig den sjukan för typ 3 veckor sedan. Tror jag började träna för tidigt så jag har kvar lite slemhosta på mornarna *grr*
Tror det "enklaste" sättet är att ligga hemma, gurgla Stroh Rom, hinka c-vitamin, käka vitlök och mycket mat samt gå och lägga sig i tid;) Funkar hur bra som helst för mig men det är ofantligt TRÅKIGT *gah!*

acroyear2
2007-08-26, 00:51
Min ädla moder brukar alltid tvinga på mig grönt te när jag är krasslig. Det är nog lite upp till var och en hur mycket man vill tro på det gröna teets läkande krafter, men, yanno, det skadar kanske inte att testa?

Info (http://www.omte.se/gront/).

gibfel
2007-08-26, 00:53
Min ädla moder brukar alltid tvinga på mig grönt te när jag är krasslig. Det är nog lite upp till var och en hur mycket man vill tro på det gröna teets läkande krafter, men, yanno, det skadar kanske inte att testa?

Info (http://www.omte.se/gront/).


Dricka te gör jag också alltid när jag är sjuk. Är väldigt skönt att rensa ur halsen.

Fatalist
2007-08-26, 02:55
Noskapin finns receptfritt på apoteket och fungerar jättebra mot torrhosta, bra att ta om du t ex har sömnproblem p g a hostan.

Stoltz
2007-08-26, 10:53
Tack för tipsen allesammans!

joriice
2007-08-26, 10:56
Jag lider med dig. Det finns typ inget värre än när man var i skolan, börjar hosta, försöka dämpa det, men det blir bara värre ju mer man försöker dämpa, det kliar som fan osv...

Jag testade noskapin, och det funkade temporärt. Så förvänta dig inga mirakel, ha med dig vatten kanske är bäst.

Doozer
2007-08-26, 11:50
Köp inte hostmedecin, hjälper inte ett skit. Choklad är vägen du ska gå, mörk choklad (gärna 70%). Ät 50 gram varje dag och du blir fri från hostan.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4032585.stm

Doozer
2007-08-26, 12:00
Jag ska tillägga att hostmedicin gjort av Kodein är dålig forskning och ett försök att få pengar från folk. Chokladen är naturlig och ger inte heller några bieffekter som hostmedecin faktiskt gör!

Pallra iväg till affären och köp en chokladkaka nu! :)

Stoltz
2007-08-26, 23:30
Tack för de nya tipsen likaså :)
Blir till att köpa ett paket mörkt chocklad och några anti-laktos piller.

Rahf
2007-08-26, 23:35
Det går över, en viktig punkt är att inte tänka på det. Glömmer man det så slutar man hosta tills man kommer på det igen ;).

Fatalist
2007-08-27, 00:24
Jag ska tillägga att hostmedicin gjort av Kodein är dålig forskning och ett försök att få pengar från folk. Chokladen är naturlig och ger inte heller några bieffekter som hostmedecin faktiskt gör!

Pallra iväg till affären och köp en chokladkaka nu! :)

Ha ha tagga ner. Sluta trolla!

eleni
2007-08-27, 05:51
Doozer: Hostmedicin gjord av Kodein? Var hittar du sådan? Finns inte i Sverige vad jag vet. Noskapinens effekt kan jämföras med effekten av kodein - men det är inte samma sak.


Stoltz: Ta du din hostmedicin men om hostan vägrar släppa eller blir värre råder jag dig att söka till vårdcentral eller liknande.