handdator

Visa fullständig version : Bulk och sedan deff på kort tid


Strongman
2007-08-25, 22:22
Hej

Kan det funka att bulka nu tills vintern (våren?) och sedan deffa till sommaren så man får lite linjer till beachen *whistle*

Just nu väger jag några kilogram för lite för min vikt så därför måste jag verkligen gå upp i vikt iallafall. Men om jag bulkar nu till vintern och sedan växlar ned med ätandet och kanske t.om växlar upp med tränandet, speciellt konditionsträningen kan det ge synbara resultat? Nu vet jag ju att det såklart är olika från person till person. Men jag har aldrig bulkat eller deffat tidigare så jag undrar om det är möjligt att utföra något mindre mirakel på såpass kort tid.

Kom på en sak, detta hade väl kanske dugit?

Hinner jag bygga upp mig tills Beach 08?! *cry*

Hehe :)

Edit* Satan, denna kanske skulle ligga i träningsavdelningen?!

Deceiver85
2007-08-25, 22:40
Hej

Kan det funka att bulka nu tills vintern (våren?) och sedan deffa till sommaren så man får lite linjer till beachen *whistle*

Just nu väger jag några kilogram för lite för min vikt så därför måste jag verkligen gå upp i vikt iallafall. Men om jag bulkar nu till vintern och sedan växlar ned med ätandet och kanske t.om växlar upp med tränandet, speciellt konditionsträningen kan det ge synbara resultat? Nu vet jag ju att det såklart är olika från person till person. Men jag har aldrig bulkat eller deffat tidigare så jag undrar om det är möjligt att utföra något mindre mirakel på såpass kort tid.

Kom på en sak, detta hade väl kanske dugit?

Hinner jag bygga upp mig tills Beach 08?! *cry*

Hehe :)

Edit* Satan, denna kanske skulle ligga i träningsavdelningen?!
Om du har en stabil grund så kan en bulk / kalori+ till våren följt av en deff / kalori- göra dig gott. Om du inte tränat länge så finns risken att du inte lagt på dig tillräckligt med muskler för att vara så stor som du kanske hoppas till beach -08?

Själv kommer jag vara slät nästa sommar, planerar långsiktigt inför 2010 :D

tigerofsweden
2007-08-25, 22:43
Du kommer inte utföra några stårdåd men du kommer ju absolut se skillnad ifall du kör en seriös bulk med mat, träning, vila osv och deffar inför sommaren :) Hur stor skillnad beror på hur din kropp svarar på träning och de viktigaste att du sköter alla bitar!

Strongman
2007-08-25, 23:25
Okej, jag satsar på att gå upp 10kg till vintern, fast nu när jag tänker på det så kanske det är way to little att deffa bort? Jag är runt 175-177cm lång och väger 60 till 61kg endast, så runt 70kg till vintern känns som ett bra mål.. 70kg känns nästan som en väldigt normal vikt för min längd?

Har dock aldrig bulkat tidigare så jag kanske kommer kunna öka mer än 10kg till vintern med lätthet, dont know

Eddie Vedder
2007-08-26, 06:14
Vill du öka så mycket i muskler som möjligt skulle jag öka långsamt i vikt och nästintill utelsuta konditionsträning under bulken. Att inte konditionsträna tar död på själen och är ohälsosamt men bättre i syfte att öka muskelmassan optimalt.
Jag vet inte hur gammal du är men är du tonåring och nybörjare kommer du troligtvis kunna göra finfina resultat utan att bli märkbart fet, är du äldre och har kommit ur den naturliga fasen av tillväxt så lär du få offra att skaffa liet mer späck för att kunna ge kroppen förutsättningar för byggandet. 10kg känns dock lite overkill.

Ett överskott på kanske 3-400 kcal om dagen under en period skulle vara bra? Sen om du känner att det går åt fel håll eller står still så ändrar du lite hit eller dit.

joriice
2007-08-26, 11:09
Ta det lugnt bara, ha ett moderat intag av kcal, Tycker inte du bör gå upp för fort.

Ja, du väger inte speciellt mycket för din längd, och runt 70 strecket tror jag passar bra. Läs z Bumbis nybörjarprogram om du inte redan gjort det:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Sträva efter styrkeökningar, försök ha strikt utförande, träna på, ät på, sov på osv.

Om du inte märkt av någon ökning inom de närmsta månaderna, varken i vikt eller styrke-ökningar så bör du skriva ett nytt inlägg, en ny tråd, alternativt att du letar upp liknande trådar nybörjare med samma problem som dig (äter för lite, går inte upp i vikt mm.)

Strongman
2007-08-26, 13:15
Jojo jag har ju tränat innan, men det var innan sommaren startade och då hade jag kört på z_bumbis tredagarsprogram ett tag, och då hade jag också börjat "test bulka" men det höll bara i 1-2 veckor eftersom jag blev sjuk, men på den tiden lyckades jag gå upp runt 2-3kg samt att jag genast fick lite styrkeökningar

Kommer satsa på att äta runt 3100 kalorier tror jag, på test bulken så åt jag runt 3500-3700 per dag

thanks!

Rahf
2007-08-26, 21:23
Att man blir sjuk innebär inte att bulken automatiskt har misslyckats. Samma sak gäller med deff. Man tar vid där man slutade när man är frisk igen och så är det med det. Under sjukdomsperioden satsar du på att bibehålla din vikt, viktigt är att få i sig nåt även om man har dålig aptit.

Säg att du går upp 0,5kg i veckan, då har du fettökningar som förvisso kommer märkas men det är någonting som jag tror du kommer kunna hantera utan problem. 1kg i veckan är för snabbt.

Tom Jr
2007-08-26, 22:16
Yes, det funkar utmärkt!

Bulka under vintern och du kommer se ut som Arnold till våren! :)

:thumbup

Klein
2007-08-27, 00:30
Jag tycker man ska skaffa bra kondis innan man sätter igång med nån viktuppgång. Det har man igen tiofalt sen. Sedan är det bara en fördel att köra ett pass högintensiv intervallträning och ett vanligt joggingpass (20 minuter) i veckan under själva muskeluppbyggande fasen. Det krävs bra mycket mer konditionsträning än så för att blockera anabolismen. Hur mycket du sen går upp i vikt styr du med matmängden och hur stor andel av viktuppgången som blir muskler styr du med hur hårt du pressar dig i gymmet. Matens kvalité är även den viktig för muskeltillväxten. Ät mycket rött kött framför allt.

Robban
2007-08-27, 06:57
Kolla spegeln, vikt och mått varje vecka. Då har du koll på vad som sker och kan förändra hela tiden. Kasta inte bort tid genom att vänta månader innan du kollar...

Kcal+ kombinerat med högintensiv styrketräning bygger mer muskler än vad de flesta tror é möjligt...

Tom Jr
2007-08-27, 12:29
Kcal+ kombinerat med högintensiv styrketräning bygger mer muskler än vad de flesta tror é möjligt...

För vissa, ja.