Visa fullständig version : Vikt upp och ned?
I de flesta trådar som jag läst om då man ska upp i vikt eller ner så står det att man ska väga sig en gång i veckan, men varför? Är det inte bättre att väga sig typ varje dag eller varannan då vikten borde kunna ändras en hel del beroende på dagsformen.
Så hur mycket brukar vikten kunna variera dag från dag på en normal frisk individ?
Hur länge brukar det ta innan man kan se en "riktig" vikt uppgång vid energi överskott? (För om jag nu tänker rätt så är väl den första vikten typ glykogen, vätska etc som man lätt går upp då man lägger till extra energi, och inte fett eller muskler som man lägger på sig)
Slartibartfast
2007-08-25, 16:11
Man bör väga sig varje dag, ja.
om du väger dej engång i veckan så ser du om du gått upp eller ner under en längre tid..tänk dej efter 4 veckor så ser du om du gått upp eller ner!
Eddie Vedder
2007-08-25, 16:38
Du går upp i "riktig" vikt varenda dag vid överskott, dock kan vågen lura dig att det är mer än du tror.
Det jag menar är att om du äter mer än du stoppar i dig så kommer ju kroppens anabola processer överstiga dom katabola, således innebär det mer syntes av vävnad än nedbrytning.
Då går du ju förstås upp i vikt. Men den nysyntetiserade vävnaden (såsom fett-och muskelvävnad) är ju inte det enda utan även lagrat glykogen, glykogenbunden vätska, natriumbunden vätska, mer mat i mag-tarmsystemet o.s.v.
Jag skulle väga mig lite mer sällan i början och sedan efter kanske två veckor börja väga mej varenda morgon som Slarti säger.
om du väger dej engång i veckan så ser du om du gått upp eller ner under en längre tid..tänk dej efter 4 veckor så ser du om du gått upp eller ner!
Jo sant men säg att jag väger mig i gång i veckan. Men då jag vet med mig att jag kan variera runt 2kg upp och ned på ett par dar, om jag då bara väger mig vid en topp +2kg första veckan för att sedan väga mig vid en dal -2kg så kan jag ju anta att jag ätit för lite men det resulterar ju att jag då lägger på ett för stort överskott på energi än jag planerat, eller tvärt om. Men om man väger sig oftare så är det väl lättare att se en trend åt vilket håll vikten är på väg?
Men hur lång tid kan man anta att det tar för kroppen att lägga på sig riktig massa (fett/muskler) vid överskott?
Väg dig dagligen och ta ett genomsnitt för veckan kanske är lämpligt.
Du går upp i "riktig" vikt varenda dag vid överskott, dock kan vågen lura dig att det är mer än du tror.
Det jag menar är att om du äter mer än du stoppar i dig så kommer ju kroppens anabola processer överstiga dom katabola, således innebär det mer syntes av vävnad än nedbrytning.
Då går du ju förstås upp i vikt. Men den nysyntetiserade vävnaden (såsom fett-och muskelvävnad) är ju inte det enda utan även lagrat glykogen, glykogenbunden vätska, natriumbunden vätska, mer mat i mag-tarmsystemet o.s.v.
Jag skulle väga mig lite mer sällan i början och sedan efter kanske två veckor börja väga mej varenda morgon som Slarti säger.
Ok men alltså är ju inte "riktig" massa som man då går upp vid överskottet de första veckorna. För i början så går väl vikten upp rätt fort tills man lagt på sig lite mer fett/muskler? så då kan jag ju föratå vitsen med att väga sig mer sällan, tills vikten börjat stabilisera.
Men för att då ta mig själv som exempel så har jag nu varit lite seriösare med maten de senaste 2 veckorna, och nu är jag inte nån som räknar kalorier hit och dit utan jag äter som vanligt fast jag lägger till fler mål och mer fett för att komma upp i energi. Men då de första dagarna så hoppade vikten ca 1,5 kg vilket jag antar är vätska, samt mer mat i magen sedan så har det inte hänt alltför mycket med vikten utan den gåår lite uppåt och neråt som den alltid har gjort för mig. Men jag kan då alltså anta att vikten som jag har nu som är ungefär 2 kg mer än för 2 veckor sedan har hunnit lagras in i kroppen och inte bra är vätska, glykogen?
Eddie Vedder
2007-08-25, 17:00
Ok men alltså är ju inte "riktig" massa som man då går upp vid överskottet de första veckorna. För i början så går väl vikten upp rätt fort tills man lagt på sig lite mer fett/muskler? så då kan jag ju föratå vitsen med att väga sig mer sällan, tills vikten börjat stabilisera.
Nej du ökar även i det du kallar för riktig vikt redan från början, eller om du så vill efter varenda måltid. Det beror på vilken omfattnig vi talar om, men under en given tidsperiod (timme, dygn, vecka, år etc.) där du ligger på ett energiöverskott så ökar du mer än du bryter ner.
Du har helt rätt i att den största delen av viktuppgången till en början är andra saker, främst glykogenbunden vätska men eftersom du legat på underskott har både muskelproteinbalansen och fettbalansen varit positiv under den perioden, således en ökning i "riktig vikt" även om den självklart inte motsvarar det vågen visar.
Nedbrytning av all kroppens vävnad pågår från det att du föds, samtidigt pågår uppbyggnad hela ditt liv. När dom katabola processerna tar övehanden innebär det en viktminskning och när dom anabola har överhanden, ja då ökar du.
Vid en kort mätperiod är det inga märkbara skillnader förstås och heller inget att bry sig om (vem mäter viktvariationer i timmar?) men faktum kvarstår att du har ökat marginellet i både muskler och fett redan.
Som jag sa i inlägget du citerade, all annan vikt som du lagt på dig nu är såklart större såhär i början och därför ljuger vågen lite i dagsläget. Men fortsätt att väga dig och kolla även vad dina gymresultat och vad din spegelbild berättar för dig.:)
Syftet med vägningarna bör styra. Vill du lära dig hur din kropp reagerar på olika dagars kost, träning och allmän sinnesstämning så för en detaljerad dagbok och väg dig varje dag. Det är förstås en fördel om du inte får noja av de dagliga variationerna :)
Är syftet att "bara" hålla koll på vikten så räcker det med en vägning då och då efter eget gottfinnande.
Tintomara
2007-08-25, 17:13
I de flesta trådar som jag läst om då man ska upp i vikt eller ner så står det att man ska väga sig en gång i veckan, men varför? Är det inte bättre att väga sig typ varje dag eller varannan då vikten borde kunna ändras en hel del beroende på dagsformen.
Att väga sig varje dag tycker jag är okej för den som verkligen är HELT befriad från ätstörningstendenser. Det gäller att känslomässigt klara av tillfälliga svängningar i vikten (variationer pga dagsformen som du säger) utan att bli nojjig och tänka "Hjälp, hjälp! I dag väger jag 0,8 kg mer än i går! Jag går alltså UPP i vikt, trots att jag bantar! Skulle inte ha ätit den där salladen i går!" Har man den MINSTA tendens till ätstörningar, då tycker jag däremot inte att man ska väga sig så ofta som varje dag eller (ännu värre!) flera gånger varje dag. Det underblåser bara ens snedvridna tankemönster och kontrollbehov, där man hakar upp sig på minsta hekto (i kroppsvikten) och minsta kilokalori (i maten).
Att väga sig en gång i veckan i stället för varje dag kan också vara bra om man bantar långsamt och inte tycker om att bli besviken! :-)
Nej du ökar även i det du kallar för riktig vikt redan från början, eller om du så vill efter varenda måltid. Det beror på vilken omfattnig vi talar om, men under en given tidsperiod (timme, dygn, vecka, år etc.) där du ligger på ett energiöverskott så ökar du mer än du bryter ner.
Du har helt rätt i att den största delen av viktuppgången till en början är andra saker, främst glykogenbunden vätska men eftersom du legat på underskott har både muskelproteinbalansen och fettbalansen varit positiv under den perioden, således en ökning i "riktig vikt" även om den självklart inte motsvarar det vågen visar.
Nedbrytning av all kroppens vävnad pågår från det att du föds, samtidigt pågår uppbyggnad hela ditt liv. När dom katabola processerna tar övehanden innebär det en viktminskning och när dom anabola har överhanden, ja då ökar du.
Vid en kort mätperiod är det inga märkbara skillnader förstås och heller inget att bry sig om (vem mäter viktvariationer i timmar?) men faktum kvarstår att du har ökat marginellet i både muskler och fett redan.
Som jag sa i inlägget du citerade, all annan vikt som du lagt på dig nu är såklart större såhär i början och därför ljuger vågen lite i dagsläget. Men fortsätt att väga dig och kolla även vad dina gymresultat och vad din spegelbild berättar för dig.:)
Utförligt och trevligt svar som alltid. Så nu börjar jag fatta det här lite bättre, men jag har fortfarande lite svårt att smälta att inlagringen av fett/muskler kan ske så snabbt men det är väl bara att acceptera. Men slutsatsen av det här blir alltså att jag måste äta mer:)
Att väga sig varje dag tycker jag är okej för den som verkligen är HELT befriad från ätstörningstendenser. Det gäller att känslomässigt klara av tillfälliga svängningar i vikten (variationer pga dagsformen som du säger) utan att bli nojjig och tänka "Hjälp, hjälp! I dag väger jag 0,8 kg mer än i går! Jag går alltså UPP i vikt, trots att jag bantar! Skulle inte ha ätit den där salladen i går!" Har man den MINSTA tendens till ätstörningar, då tycker jag däremot inte att man ska väga sig så ofta som varje dag eller (ännu värre!) flera gånger varje dag. Det underblåser bara ens snedvridna tankemönster och kontrollbehov, där man hakar upp sig på minsta hekto (i kroppsvikten) och minsta kilokalori (i maten).
Att väga sig en gång i veckan i stället för varje dag kan också vara bra om man bantar långsamt och inte tycker om att bli besviken! :-)
Håller med om det där faktiskt, det kan ju vara lite olustigt att se vikten hoppa upp och ner. Nu har jag inget problem med se vikten variera sig under en kortare tidsperiod, utan jag brukar dock väga mig varje morron innan jobbet och lägga upp resultaten i ett diagram så man ser vilken trend det går åt, gjorde även så ett tag innan jag började försöka bli seriös.
Eddie Vedder
2007-08-25, 17:33
jag har fortfarande lite svårt att smälta att inlagringen av fett/muskler kan ske så snabbt.
Det handlar inte om att det sker snabbt, det är processer som aldrig avstannar förrän den dagen då du går bort.
Men som sagt måste man hålla isär mätbara effekter och märkbara. Man kan utan problem räkna ut att en person har gått upp si och så mycket efter bara en enskild måltid om man nu skulle tycka det är intressant. Den lilla lilla uppmätta viktuppgången kan ju givetvis ingen se med blotta ögat dock.
Förstår du vad det är jag försöker säga?:)
Kung Bruno
2007-08-25, 17:40
Dessutom så väger ju maten/vattnet i magen en hel del, det kan diffa +- 6kg på mig från en tidig morgon till kväll. Så att mäta en gång i veckan kanske blir lite säkrare än att ställa sig på vågen en gång i timmen.
Läste inte tråden, någon kanske har sagt det redan.
Eddie Vedder
2007-08-25, 17:42
Läste inte tråden, någon kanske har sagt det redan.
Det kanske du borde göra och inte bara posta för postandets skull.*whistle*
Ja, det har redan nämnts.
Det handlar inte om att det sker snabbt, det är processer som aldrig avstannar förrän den dagen då du går bort.
Men som sagt måste man hålla isär mätbara effekter och märkbara. Man kan utan problem räkna ut att en person har gått upp si och så mycket efter bara en enskild måltid om man nu skulle tycka det är intressant. Den lilla lilla uppmätta viktuppgången kan ju givetvis ingen se med blotta ögat dock.
Förstår du vad det är jag försöker säga?:)
Jodå jag fattar. Men faktum kvarstår ändå att en vikt uppgång efter en måltid är i mina ögon en snabb uppgång, men om den första tiden av den i kroppen består väl av typ lagrat glykogen för att sedan övergå till att lagras som massa om inte energin används, det är först då jag ser det som att det är en permanent viktuppgång av just den måltiden. Men jag fattar även att överskottet resulterar i att fettet som redan finnas kommer att sparas p.g.a överskottet i den extra måltiden vilket då resulterar i en vikt ökning i fett slutändan.
Nu är det inte heller så att jag väger mig efter varenda måltid eller börjar grubla över varför jag gått upp ett kg eller två från dag till dag. Men det är ju intressant att veta lite vad som händer i kroppen med måltiderna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.