Visa fullständig version : Minska på fettet, öka kolhydraterna?
Handcuff
2007-08-25, 12:58
Har nu kört igång med en uppbyggnads period sk. bulk efter vårens formtoppning.
Energifördelningen ser ut så här:
4000kcal
Protein 216g
Fett 180g
Kolhydrat 374g
188cm/92kg pojke.
Funderar på om jag kanske ligger lite i överkant med fettet och bör öka på kolhydraterna istället?
Någonting i denna stilen:
4000kcal
Protein 216g
Fett 140g
Kolhydrat 460g
Kanske skulle vara snällare mot magen? Bättre tryck/ork? (har iofs mycket bra tryck nu..). Ingenting jag grubblar på direkt men skulle vara kul med lite input :thumbup:
Eddie Vedder
2007-08-25, 13:01
Det låter som en ganska bra idé tycker jag, rent hälsomässigt kommer ingen av dom båda göra någon skillnad (förutsatt att det extra fettet i alt.1 inte är frityrolja eller om dom extra kolhydraterna i alt.2 är ren fruktos;)) men kan nog ge mer tryck som du själv säger.
Kan du vara lite mer specifik vilka dina främsta kolhydratkällor är och vad du skulle äta mer av samt vilka dina fettkällor är och vad du således tänker skära ner på?
Handcuff
2007-08-25, 14:29
Så här har veckan som gått sett ut:
Kolhydratkällor:
Havregryn
Bröd (vitt & mörkt, mjukt & hårt)
Pasta (fullkorn & vanlig)
Malto (runt träning)
Potatis
Ris
Godis 1 hekto :)
Fettkällor:
Rapsolja (totalt 40g/dag i snitt. Morgon 20g + kväll 20g)
(Makrill)
Dressing (baserade på olja)
Ost 28%
Chips 40g
Majonäs 32% 20g
Orientdressing
Korv :)
Kesella 7.5%
Ja nåt sånt.
Eddie Vedder
2007-08-25, 14:31
Så här har veckan som gått sett ut:
Kolhydratkällor:
Havregryn
Bröd (vitt & mörkt, mjukt & hårt)
Pasta (fullkorn & vanlig)
Malto (runt träning)
Potatis
Ris
Godis 1 hekto :)
Fettkällor:
Rapsolja (totalt 40g/dag i snitt. Morgon 20g + kväll 20g)
(Makrill)
Dressing (baserade på olja)
Ost 28%
Chips 40g
Majonäs 32% 20g
Orientdressing
Korv :)
Kesella 7.5%
Ja nåt sånt.
Och vad i respektive grupp har du tänkt höja/sänka? Personligen skulle min sänkning bestå av att plocka bort majonnäs och korv, samt lite dressing samt lite rapsolja tror jag. Sedan skulle jag öka potatis och havregryn.
Men det baserar jag HELT på vad jag själv tycker vore enkelt och som jag känner rent smakmässigt(tycker inte om korv t.ex.).
Handcuff
2007-08-25, 14:42
Mjoo. Tycker det känns lite overkill med 2g fet/kg. Å andra sidan är det lätt få i sig energin :)
Förmodligen spelar det mindre roll hur fördelningen ser ut då jag redan får i mig tillräckliga mängder av det mesta. Men hur ser den hormonella påverkan ut fett vs kolhydratrik kost?
Eddie Vedder
2007-08-25, 14:46
Men hur ser den hormonella påverkan ut fett vs kolhydratrik kost?
Vet ej men i ditt fall är ju fettintaget gott och väl tillgodosett även om du sänker den mängden du funderar på. Dessutom är det ju variation i fettsyresammansättning från olika livsmedel, du har inte obefogad skräck för mättat fett t.ex. så ditt fettintag är ju bra.
Så även om kroppen troligtvis reagerar lite annorlunda är det ju inget du behöver oroa dig över att det de facto kommer göra till eller från.:)
Ska du deffa till våren/sommaren kan det vara praktiskt att börja med att skära ner på fettet då och i stort sätt behålla nuvarande volym på maten istället för att öka volymen nu (dvs äta mer kolhydrater) och sen skära ner den. 80-120 g fett ger ju en hygglig marginal att leka med när det gäller att gå ner i vikt och genom att välja magrare livsmedel så försvinner de ganska snabbt från kosten utan att man behöver ändra sina matvanor i någon större utsträckning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.