handdator

Visa fullständig version : SLV/Förpackningen?


Kung Bruno
2007-08-25, 09:26
Vem ska man lita på när man räknar ut näringsinnehållet? SLV eller förpackningen?

Eller är det så att även om det är samma vara så kan energiinnehållet vara olika från märke till märke?

Har grubblat över det här mycket länge *screwy*

Eddie Vedder
2007-08-25, 09:28
Kör konsekvent bara skulle jag säga, alltså inte SLV ena dagen och sedan förpackningen andra.

Jag tycker ofta att dom billigare märkena har misstänksamt låga siffror faktiskt, brukar alltid utgå från SLV. Blir lixom enklast, det kommer ju inte göra någon skillnad i praktiken ändå.

Kung Bruno
2007-08-25, 09:32
det kommer ju inte göra någon skillnad i praktiken ändå.

Jo, indirekt, om jag manipulerar hur mycket jag äter genom att välja bort/lägga till mat pga. näringsvärdet.

Fast iofs. i den riktiga praktiken gör det ingen skillnad. ^^, :D

Sverker
2007-08-25, 19:03
:confused:

Vilken fråga ?

Självklart är det SLV som gäller. Alla tillverkare utgår från SLVs uppgifter.

Kung Bruno
2007-08-25, 19:36
Jaha, okej.

Då var allt klart, tack Sverker :D.

Kung Bruno
2007-08-25, 19:40
Fast ibland är det ju ex. 15% vatten, ska man låta vattnet rinna av innan vägning då, eller?

Honken
2007-08-25, 23:24
Näringsvärdet står för vikten/mängden av produkten direkt från paketet. Oftast iaf.

King Grub
2007-08-26, 06:54
Eller är det så att även om det är samma vara så kan energiinnehållet vara olika från märke till märke?

O ja. Det kan t o m skilja sig rejält från en förpackning till en annan, av samma vara från samma märke. Väger du upp 100 gram havregryn och dom ger 340 kcal, som det står på påsen, är det inte säkert eller ens troligt att nästa 100 gram också gör det. Det är bara genomsnittsvärden.

Det är också ofta bäst att gå efter förpackningens värden i stället för SLV:s. Särskilt större tillverkare har ofta gjort egna analyser av just din vara, medan SLV:s värden är baserade på något gammalt test som kan gälla en vara odlad/framställd/uppfödd på annan plats och under andra förhållanden än den aktuella.

Kung Bruno
2007-08-26, 07:48
Jaha, tack Grub :D.

Men ska man låta vattnet rinna av innan vägning om det är 15% vatten eller är vattnet inräknat?

Sverker
2007-08-26, 08:22
Det står oftast på näringsdeklarationen ifall det är med vatten eller avrunnen vikt.

Ronja
2007-08-26, 09:23
jag skulle nog tipsa om att gå efter näringsvärdet som står på paketet, för de olika märkena "köper in" sädesslag från olika ställen och näringsvärdet kan variera från en skörd till en annan/eller beroende på vart den skördats. Quinoa är ett exempel som kan variera rejält. SLV vet jag inte riktigt var de får sina värden från, men antar att de tar typ stickprov eller nåt och då blir det kanske ett genomsnittsvärde de får fram, duger klart att gå efter också . :)

Koloftw
2007-09-22, 12:13
Det är också ofta bäst att gå efter förpackningens värden i stället för SLV:s. Särskilt större tillverkare har ofta gjort egna analyser av just din vara, medan SLV:s värden är baserade på något gammalt test som kan gälla en vara odlad/framställd/uppfödd på annan plats och under andra förhållanden än den aktuella.

Märken som Eldorado och Euroshopper då?

Eldorados tonfisk: 18g, 0g, 0.5g ... låter lite väl lågt?

King Grub
2007-09-22, 13:02
Det är säkert mer rens och fenor nermalda i budgettonfisken, med motsvarande mängd mindre protein som resultat.

Sverker
2007-09-22, 13:34
KING GRUB !

Fenor i burkarna*mini*
Man kan vara mer diplomatisk och säga att det kanske är de tunnare delarna på filén, närmre stjärtfenan som änvänds till de billigare kvalitéerna. Det kanske är en annan art med lite lösare konsistens.

King Grub
2007-09-22, 13:38
Att hitta både skinn och fjäll i en tonfiskburk från Euroshopper är inte så sällsynt. "Har man väl lärt sig att svälja tonfisk från Euroshopper har smaklökarna inget mer att frukta" som någon skrev.

Emil_Larsson
2007-09-22, 17:02
Willys egna tonfisk...

*spy*

Priset säger allt.

fluff
2007-09-22, 17:14
Att hitta både skinn och fjäll i en tonfiskburk från Euroshopper är inte så sällsynt. "Har man väl lärt sig att svälja tonfisk från Euroshopper har smaklökarna inget mer att frukta" som någon skrev.

Komiskt nog vägrar tom min katt äta Euroshoppers och liknande, "finfördelad" (läs: mosad), tonfisk. Gourmet-katt antar jag ;)

Koloftw
2007-09-24, 10:41
Det är säkert mer rens och fenor nermalda i budgettonfisken, med motsvarande mängd mindre protein som resultat.

Okej. Tycker att den smakar kanon faktiskt ...

Men får man "ljuga" på näringsinnehållen? För de har ju knappast skrivit ner SLVs siffror som vore det lättaste, utan de har hittat på egna siffror.

Eddie Vedder
2007-09-24, 11:07
utan de har hittat på egna siffror.

Hur vet du att dom enbart hittat på? Finns ju fler laboratorium än SLV:s där man kan mäta energiinnehåll i mat. Nu vet jag ju inte om lågprismärken såsom typ Euroshopper och Eldorado gör det men det är ju inte uteslutet.

King Grub
2007-09-24, 13:25
Vadå "hittat på", som sagt? Vad säger att SLV:s mätning på ett livsmedel är representativt för alla liknande livsmedel från alla jordens hörn? Inte ett dugg.