handdator

Visa fullständig version : mitt i mellan tuttarna


Skeletto
2007-08-24, 21:50
Hallå alla hardcorers! har en fråga om bröst träning.Vilken/vilka övningar är bra för en fin linje samt lite tjocklek runt om mitt i bröstet.:confused:

Raggis
2007-08-24, 21:52
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 + tålamod = fina bröst

Sparrisen
2007-08-24, 21:55
Använd sökfunktionen!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=98699&highlight=inre+br%F6st

Summa kardemumma: Det går varken att träna inre eller yttre bröstet specifikt.

Större total volym är vad som krävs för att även inre bröstets volym ska öka - standardövningarna fixar detta. Med olika lutningar kan dock övre resp nedre bröst aktiveras olika mycket.

Deceiver85
2007-08-24, 23:39
Jo, men va fan, det finns ju folk som på allvar tror att man kan bredda bröstkorgen med pullovers, så varför inte? :D

Bröstmuskeln växer på höjden, inte på bredden eller längden.

Diggler
2007-08-25, 00:09
Strikta pressar med hantlar, stång eller i maskin, både plana och svagt uppåtlutande ger en fin linje samt tjocklek.

blekfet2
2007-08-25, 00:35
Samma svar till petterniclas som undrade hur han skulle få rundare form på sina axlar, MASSA MASSA MASSA

Jonny_88
2007-08-25, 12:14
Jo, men va fan, det finns ju folk som på allvar tror att man kan bredda bröstkorgen med pullovers, så varför inte? :D

Bröstmuskeln växer på höjden, inte på bredden eller längden.
Jag skulle vilja säga att muskelfibrernas radie blir större och i viss mån växer även de i längd (förstår dock inte den stora relevansen mellan den första meningen och den andra (förutom att bröstmusklerna anpassar sig efter var emellan de sitter)).


Om det är massa man vill ha så tycker jag man ska först och främst köra bänkpress och/eller hantelpress. Sen kan man man lägga till lite andra övningar också om det finns någon mening med det.

Raggis
2007-08-25, 12:58
Jag skulle vilja säga att muskelfibrernas radie blir större och i viss mån växer även de i längd (förstår dock inte den stora relevansen mellan den första meningen och den andra (förutom att bröstmusklerna anpassar sig efter var emellan de sitter)).


Om det är massa man vill ha så tycker jag man ska först och främst köra bänkpress och/eller hantelpress. Sen kan man man lägga till lite andra övningar också om det finns någon mening med det.

Om det är massa man är ute efter, så är inte bänkpress en nödvändig övning. Finns bättre övningar för det ändamålet.

Jonny_88
2007-08-25, 13:53
Tycker man kan börja med bänkpress eller hantelpress iaf. Så man inte direkt går på discoövningarna. Sen om bänkpressen inte funkar så bra kan man ta bort den. Men kan hålla med dig att man nödvändigtvis inte behöver bänkpress för volym, tänkte kanske lite för mycket på att den är bra för styrkan (men det är ju inte direkt dåligt för volymen..).

Men för mig har bänkpress fungerat bra för volymen på brösten.

Pecto
2007-08-25, 13:58
kör mkt lutande och plana pressar som alla andra så får du fina pattar, det tar tid :)

Deceiver85
2007-08-25, 21:18
Jag skulle vilja säga att muskelfibrernas radie blir större och i viss mån växer även de i längd (förstår dock inte den stora relevansen mellan den första meningen och den andra (förutom att bröstmusklerna anpassar sig efter var emellan de sitter))

Alltså, muskelfibrerna blir väl längre även då de växer på höjden? Men muskelfästena påverkas väl knappast?

Jonny_88
2007-08-26, 11:21
Alltså, muskelfibrerna blir väl längre även då de växer på höjden? Men muskelfästena påverkas väl knappast?
Det går väl att säga så, muskelfibrerna måste ju (nästan) bli längre då de inte är riktade rakt emellan fästena och den sträckan blir ju då längre om de mer centrala fibrerna växer (då måste ju de ta en liten längre omväg).

För att inte gå för mycket off-topic kan man väl lägga till att man inte behöver underskatta lågrepsträning för volym (inte kanske det optimalaste men..).