handdator

Visa fullständig version : Intensitet och sömn


Trytter
2007-08-24, 21:22
Jag har lagt märke till en sak som kanske verkar mer eller mindre självklar.
Jag kan träna med en mycket högre intensitet när jag sover ordentligt....
Eureka!:smash:
Uppenbart som sagt men jag har en liten fråga.
Inte för att det kanske är jättehälsosamt i längden men det är ju oundvikligt att man i perioder får klara sig på ganska sparsamt med sömn om man säger så.
Personligen verkar det som att jag är extremt känslig för just dålig sömn.

Undrar lite om det är en vanesak som så mycket annat?
Kan man vänja kroppen och inte minst psyket till att hålla en hög intensitet i träningen även om man får för lite sömn?

Eller är det bara att kasta in handduken och erkänna att jag är en mes som inte klarar mig utan min skönhetssömn:em:

Thaiboxarn
2007-08-25, 17:33
vill du bygga så ska du träna, äta och sova rätt, tar du bort nån av dem så faller hela bygget.

Tolkia
2007-08-25, 17:48
Jag tror inte att man vänjer sig vid att sova lite. Det som händer är att man vänjer sig vid att gå omkring och vara trött och småsliten, så att det blir det som känns som det "normala". Om man tycker att det känns normalt eller inte spelar dock ingen roll för hur kroppen ser på saken; den kommer fortsatt att funka bäst när den får så mycket sömn som den behöver.

diablogtr
2007-08-25, 20:03
Är du i tonåren är det inte helt ovanligt med perioder av insomnia.
För ett år sen var jag tvungen att använda mig av sömntabletter för att somna innan kl 1 på nätterna. Jag slutade med dem innan sommarlovet och nu har jag inga problem att somna längre, faktum är att det ironiskt nog är så att jag nu har lätt för att komma upp på morgonen och lätt blir trött på kvällen...raka motsatsen till vad det varit förut.

Prata med läkare om du har problem, det gjorde jag och det är mindre krångligt än vad man tror. Acceptera inte ett "Försök att somna av dig själv och kom tillbaka om en månad" utan begär att få nån form av tabletter. Jag använde Propavan.

Trytter
2007-08-25, 23:35
En sak är reella sömnproblem dem kan man jobba på.
En annan sak är livet. Ibland är det oundvikligt att man får dåligt med sömn pga andra saker som "kommer i vägen" om man säger så.
Spekulerade lite med tanke på div övningar i ex militären var man är ute i fält med minimalt med sömn och mat om man kan vänja sig vid det?

Somliga människor verkar ju vara bättre på att hantera sömnbrist eller hunger för den delen.
Är det en medfödd egenskap eller är det som tolkia säger att man bara vänjer sig vid att vara slö och inte alls kan hålla samma tempo även om det känns som det "normala".

Ledsen om jag krånglar till det men jag har en makalös förmåga att ordbajsa till den grad att den enklaste frågan blir fullständigt obegriplig.:D

gibfel
2007-08-25, 23:38
En sak är reella sömnproblem dem kan man jobba på.
En annan sak är livet. Ibland är det oundvikligt att man får dåligt med sömn pga andra saker som "kommer i vägen" om man säger så.
Spekulerade lite med tanke på div övningar i ex militären var man är ute i fält med minimalt med sömn och mat om man kan vänja sig vid det?

Somliga människor verkar ju vara bättre på att hantera sömnbrist eller hunger för den delen.
Är det en medfödd egenskap eller är det som tolkia säger att man bara vänjer sig vid att vara slö och inte alls kan hålla samma tempo även om det känns som det "normala".

Ledsen om jag krånglar till det men jag har en makalös förmåga att ordbajsa till den grad att den enklaste frågan blir fullständigt obegriplig.:D


VÄLDIGT OFF-TOPIC Varför vill du ha kvar Christiania? Det är väl ingen "fristad" längre och byggnader har börjat rivas om jag inte minns fel? Var där tidigare i sommras.

Trytter
2007-08-26, 00:04
VÄLDIGT OFF-TOPIC Varför vill du ha kvar Christiania? Det är väl ingen "fristad" längre och byggnader har börjat rivas om jag inte minns fel? Var där tidigare i sommras.

Lade till länken för ett antal år sedan innan det hela havererade och jag är inte säker på om jag har lust att ta upp debatten igen då jag har en känsla av att det är att kasta sten i ett glashus på det här forumet.
Om du söker så hittar du nog en gammal tråd var jag diskuterade saken med andra forummedlemmar.

gibfel
2007-08-26, 00:08
Lade till länken för ett antal år sedan innan det hela havererade och jag är inte säker på om jag har lust att ta upp debatten igen då jag har en känsla av att det är att kasta sten i ett glashus på det här forumet.
Om du söker så hittar du nog en gammal tråd var jag diskuterade saken med andra forummedlemmar.


Det e lungt. Lekte mest med den vilda tanken att du är FÖR tyngre droger än tobak och alkohol samtidigt som du är aktiv på ett träningsforum. Utgår ifrån att jag har fel?

Trytter
2007-08-26, 00:19
får en känsla av att du gärna provocerar fram en diskussion som för det första är fullkomligt irrelevant i den här tråden och för det andra är min ensak.

Vill du diskutera drogpolitik så starta en tråd om det.

gibfel
2007-08-26, 00:24
får en känsla av att du gärna provocerar fram en diskussion som för det första är fullkomligt irrelevant i den här tråden och för det andra är min ensak.

Vill du diskutera drogpolitik så starta en tråd om det.


Nja. Var väl inte riktigt meningen. Bara ett antagande som krävde ja eller nej svar, men strunt samma. Det är irrelevant i denna tråden tycker jag också och det var därför jag skrev att det var väldigt off-topic men till baka on-topic nu då.