handdator

Visa fullständig version : En sallad...


iingenalls
2007-08-24, 20:42
...med ananas, skinka, ost, dressing, räkor, kyckling och sallad, från pizzeria, kan väl omöjligt ligga på mer än 1000 kcal? Även om det är så mycket så det fyller en hel pizzatallrik? Plus ett "pizzabröd" till, ni vet såna där man brukar kunna ta när man käkar lunch på te.x. en kinarestaurang.

Handcuff
2007-08-24, 20:45
Nu tror jag inte att det är så mycket olja....men en dl olja ger ca 900kcal...å en dl är inte mycket :hbang:

Eddie Vedder
2007-08-24, 20:48
Ena tråden diskuterar du kring din ohälsosamma inställning till mat och i den nästa ställer du en sådan här fråga.

Fick du inte nog att fundera över i din förra tråd?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99921&page=3

Raggis
2007-08-24, 21:01
Ena tråden diskuterar du kring din ohälsosamma inställning till mat och i den nästa ställer du en sådan här fråga.

Fick du inte nog att fundera över i din förra tråd?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99921&page=3

Kan inte annat än instämma :(

Kung Bruno
2007-08-24, 21:09
Hur ofta äter du en pizzasallad?

Mitt förra inlägg blev raderat ...

Och även om din sallat skulle ge dig 500 kcals överskott idag, vad gör det? Det är för tusan inte ens ett hekto fett ... Du gör av med 500 kcal genom att ta en extra promenad imorgon om det är något så enormt problem.

iingenalls
2007-08-24, 21:16
Nu tror jag inte att det är så mycket olja....men en dl olja ger ca 900kcal...å en dl är inte mycket :hbang:

Hoppsan hejsan, det tänkte jag inte på... Så man kan helt enkelt nästan äta en pizza istället för en sallad.

iingenalls
2007-08-24, 21:17
Hur ofta äter du en pizzasallad?

Mitt förra inlägg blev raderat ...

Och även om din sallat skulle ge dig 500 kcals överskott idag, vad gör det? Det är för tusan inte ens ett hekto fett ... Du gör av med 500 kcal genom att ta en extra promenad imorgon om det är något så enormt problem.

Nä men de där extra kalorierna lägger jag hellre på någonting annat. Men nu blev det som det blev, kan inte hjälpas.

Kung Bruno
2007-08-24, 21:17
... Ät vad du är sugen på, det är fredag kväll.

Men det är ju ungefär minst 1dl olja i pizzadegen också om du undrade.

iingenalls
2007-08-24, 21:18
Ena tråden diskuterar du kring din ohälsosamma inställning till mat och i den nästa ställer du en sådan här fråga.

Fick du inte nog att fundera över i din förra tråd?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99921&page=3

Jo jo, men som jag skrev i förra tråden så tror jag att min okunskap satt mig i denna situation och nu vill jag lära mig mer. Och nu fick jag lära mig att en sallad inte är så ok som jag trodde.

Kung Bruno
2007-08-24, 21:25
En ätardiet kanske kan rädda dig? Atkins?

iingenalls
2007-08-24, 21:32
En ätardiet kanske kan rädda dig? Atkins?

Vad menas med ätardiet?

Racso
2007-08-24, 21:33
Jo jo, men som jag skrev i förra tråden så tror jag att min okunskap satt mig i denna situation och nu vill jag lära mig mer. Och nu fick jag lära mig att en sallad inte är så ok som jag trodde.

Vadå inte ok? Vare sig du vet det eller inte så har du problem, troligvis anorexi.

Kännetecken:
*Tappar du hår?
*Har mensen upphört?
*När var du kåt sist?
*Är du fobisk för fett?
*Bantar du fastän du är underviktig?
*Känner du dig fetare och fetare fastän du blir smalare?
*Är du deprimerad?
*Har svårt med sociala kontakter med andra människor?

Fundera på det...

Sen så är det FULT med anorektiska människor. Det är inget att sträva efter!

iingenalls
2007-08-24, 21:35
Vadå inte ok? Vare sig du vet det eller inte så har du problem, troligvis anorexi.

Kännetecken:
*Tappar du hår?
*Har mensen upphört?
*När var du kåt sist?
*Är du fobisk för fett?
*Bantar du fastän du är underviktig?
*Känner du dig fetare och fetare fastän du blir smalare?
*Är du deprimerad?
*Har svårt med sociala kontakter med andra människor?

Fundera på det...

Sen så är det FULT med anorektiska människor. Det är inte att sträva efter!

Jag vet att jag har problem. Och nu när jag väl försöker ta ett steg i rätt riktning gick det åt skogen pga att jag inte kan nog mycket om hur man äter. Antingen så äter jag för lite eller för mycket, tydligen. Eller inte för mycket, för kaloririkt.

Racso
2007-08-24, 21:39
Vad väger du, hur lång är du och hur gammal? (Ingen vet vem du är så du har inget att mörka om. Sen så har du inget att skämmas över, man kan inte hjälpa att man har en sjukdom)

Skriv också ner vad du äter en vanlig dag. Tror fler än jag vill hjälpa dig att "äta rätt".

Eddie Vedder
2007-08-24, 21:45
Vad väger du, hur lång är du och hur gammal? (Ingen vet vem du är så du har inget att mörka om. Sen så har du inget att skämmas över, man kan inte hjälpa att man har en sjukdom)

Skriv också ner vad du äter en vanlig dag. Tror fler än jag vill hjälpa dig att "äta rätt".

Har du kollat länken till tråden i mitt förra inlägg?

iingenalls
2007-08-24, 21:45
Vad väger du, hur lång är du och hur gammal? (Ingen vet vem du är så du har inget att mörka om. Sen så har du inget att skämmas över, man kan inte hjälpa att man har en sjukdom)

Skriv också ner vad du äter en vanlig dag. Tror fler än jag vill hjälpa dig att "äta rätt".

Jag är 15 år, tjej, 163,9 cm lång och i förrgår 57 kg.

Hur jag äter varierar ganska mycket. Idag blev det till ett äpple, en dl vaniljyoghurt plus en skiva fullkornsbröd med kalkon på till frukost. Sedan 45 minuters promenad och 15 min jogging. Lunch plus middag (hade inte möjlighet att äta två mål) den där rackarns salladen och brödet... På kvällen ett äpple plus två fullkornsbröd med kalkon. Den här dagen tycker jag att jag ätit RIKTIGT bra, eller jag tyckte det ända tills jag fick höra det där om oljan.

Igår var det mer normalt..

Frukost: Ca en halv eller en dl vaniljyoghurt, ett äpple, en fullkornsmacka med kalkon.

Lunch: En och en halv skiva blodpudding med kanske en msk bacon.

Mellanmål: Ett äpple och en apelsin.

Middag: En fjärdedels tallrik grillad kyckling, en stor matsked potatissallad, gurka.

Kväll: Ett äpple och en sån där 100kcal sans-glass.

Träning: En timmes promenad.

elderberry
2007-08-24, 21:48
Jag vet att jag har problem. Och nu när jag väl försöker ta ett steg i rätt riktning gick det åt skogen pga att jag inte kan nog mycket om hur man äter. Antingen så äter jag för lite eller för mycket, tydligen. Eller inte för mycket, för kaloririkt.

om steget i rätt riktning bestod av att du försökte äta en ordentlig middag så tycker jag inte att något överhuvudtaget har "gått åt skogen". du har ju ätit vad som låter som en bra fredagsmiddag med en hel del näring. blev du mätt? superbra! exakt vad har "gått åt skogen" egentligen? du tycks (likt många med ätstörningar) definiera bra och dåligt efter hur många kalorier saker innehåller. det är möjligt att en godisbit innehåller mindre kalorier än två potatisar, men godiset är väl knappast "bättre" för det? jag definierar bra saker efter hurvida kroppen mår bra av dom. hur mycket näring det finns i osv. och det finns ingen "förbjuden mat", man kan äta allt men inte alltid (och vem vill äta samma sak varje dag?).

elderberry
2007-08-24, 21:57
Den här dagen tycker jag att jag ätit RIKTIGT bra, eller jag tyckte det ända tills jag fick höra det där om oljan.


jag tycker att du har ätit riktigt bra idag. det kanske hade varit bättre med både lunch och middag, men ibland har man ju inte möjlighet att göra så. men du gjorde det bästa av det. du åt en ordentlig sallad så kroppen fick påfyllning och kunde arbeta som den ska. fett är bra för hjärnan och livsnödvändigt. du äter inte samma sallad varje dag så sånna små detaljer som exakt hur mycket olja det var i är helt oviktiga. däremot kan jag säga helt säkert att det verkar ha varit en hel del bra grejer i dendär salladen och jag tror att din kropp blev glad för den. tro mig. dom flesta äter bra mycket "värre" saker på fredagar. med mycket mindre näring i dessutom.

Racso
2007-08-24, 21:59
Jag är 15 år, tjej, 163,9 cm lång och i förrgår 57 kg.

Hur jag äter varierar ganska mycket. Idag blev det till ett äpple, en dl vaniljyoghurt plus en skiva fullkornsbröd med kalkon på till frukost. Sedan 45 minuters promenad och 15 min jogging. Lunch plus middag (hade inte möjlighet att äta två mål) den där rackarns salladen och brödet... På kvällen ett äpple plus två fullkornsbröd med kalkon. Den här dagen tycker jag att jag ätit RIKTIGT bra, eller jag tyckte det ända tills jag fick höra det där om oljan.

Igår var det mer normalt..

Frukost: Ca en halv eller en dl vaniljyoghurt, ett äpple, en fullkornsmacka med kalkon.

Lunch: En och en halv skiva blodpudding med kanske en msk bacon.

Mellanmål: Ett äpple och en apelsin.

Middag: En fjärdedels tallrik grillad kyckling, en stor matsked potatissallad, gurka.

Kväll: Ett äpple och en sån där 100kcal sans-glass.

Träning: En timmes promenad.

Jag ska va helt ärlig mot dig. Du äter för lite, men det är inte så illa som jag trodde det var. Om jag antar att du inte ljuger samt uppskattar vad du ätit, så får jag det till ca 1000kcal. Det är förlite för att få bra resultat! Jag antar att du vill tappa fett och inte muskler (som förbrukar kalorier och försvårar viktuppgång).

Vansinnet har just nu segrat över förnuftet. För det du gör motverkar det du vill åstadkomma. Om du vill ha en livstil som gör att du håller vikten utan att bli sjuk, så är du HELT FEL ute.

Raggis
2007-08-24, 22:04
Om du vill ha en livstil som gör att du håller vikten utan att bli sjuk, så är du HELT FEL ute.


*screwy*. I don't get it.

elderberry
2007-08-24, 22:04
ett tips är att försöka äta regelbundet och inte hoppa över måltider. när kroppen gått på "tomgång" för länge blir man lättirriterad och okoncentrerad och då kan det vara svårt att ta vettiga beslut. det kan t.ex. ligga nära till hands att bestämma sig för att äta för lite och liknande, alt. kan man bli jättejättehungrig helt plötsligt och det kan också vara obehagligt, då kanske man t.ex. äter för snabbt och sedan får för sig att man ätit för mycket.

Racso
2007-08-24, 22:07
*screwy*. I don't get it.

Så du tycker att 1000kcal/dag är bra ur ett långsiktigt perspektiv? Hoppas du skämtar.

elderberry
2007-08-24, 22:08
vad det gäller din "vanliga" mat äter du, som du redan vet, alldeles för lite. du är alldeles lagom och behöver verkligen inte gå ner i vikt, och ska därför absolut inte äta så lite som du gör. det mår både kroppen och hjärnan dåligt av (som du säkert märker själv).

Raggis
2007-08-24, 22:10
Så du tycker att 1000kcal/dag är bra ur ett långsiktigt perspektiv? Hoppas du skämtar.

Det sa jag aldrig. Jag reagera bara på det sista du sa. Jag tror inte TS står still i vikt, om hon ligger på 1k kcal per dag. Jag tror att hon tappar vikt då. Men, ett kcal intag på cirkus 1700 är normalt för tjejer, utan att dom behöver gå upp i vikt.

Edit: Läste bara det sista du skrev. Skäms på mig. Nu förstår jag vad du menar ^^

elderberry
2007-08-24, 22:11
en annan sak.. du "motionerar medvetet" två timmar per dag. motion är bra. i lagom mängd. men jag får lite en känsla av att det finns någon "kompensatoriskt" i ditt tränande. skulle det kännas "okej" att inte träna en dag t.ex.?

elderberry
2007-08-24, 22:12
Det sa jag aldrig. Jag reagera bara på det sista du sa. Jag tror inte TS står still i vikt, om hon ligger på 1k kcal per dag. Jag tror att hon tappar vikt då. Men, ett kcal intag på cirkus 1700 är normalt för tjejer, utan att dom behöver gå upp i vikt.

Edit: Läste bara det sista du skrev. Skäms på mig. Nu förstår jag vad du menar ^^

att räkna kalorier är typ det sämsta man kan göra om man har en ätstörning.

Racso
2007-08-24, 22:12
Edit: Läste bara det sista du skrev. Skäms på mig. Nu förstår jag vad du menar ^^

No problem, mänskligt att fela.

Sir Klabbe
2007-08-24, 22:19
Vad menas med ätardiet?

Nej, men en sådan där lågkolhydratsdiet där man äter protein/fett i fria mängder och istället räknar kolhydrater. Det har faktiskt hjälpt väldigt många att gå ner i vikt, kanske kan hjälpa dig också med att stabilisera ätandet?

Där är det ju okej att äta en biff eller två till kvällsmat, och en klick 40% vitlökssmör. Låter väl rätt OK? Finns väldigt många LCHF bloggar och liknande nu förtiden, kolla upp någon om du är interesserad.

elderberry
2007-08-24, 22:22
förlåt att jag spammar lite här men.. iingenalls. jag märker att du försöker "göra rätt", och det är jättebra, men jag ska vara alldeles ärlig mot dig och säga att jag inte tror att du kan "ordna" dehär på egen hand. du tycks fortfarande räkna kalorier(?) och du oroar dig fortfarande för fel saker och tänker i grunden på ett sätt som gör det hemskt svårt för dig att göra "rätt". när kommer du att få träffa dietisten?

Kung Bruno
2007-08-24, 22:24
Iingenalls, skulle du tåla att gå upp lite i vikt? Varför börjar du inte äta vanligt? Och äta dig mätt bara? Det kommer knappast leda till någon stor överätning.

iingenalls
2007-08-24, 22:27
Iingenalls, skulle du tåla att gå upp lite i vikt? Varför börjar du inte äta vanligt? Och äta dig mätt bara? Det kommer knappast leda till någon stor överätning.

Nej, jag tror inte att jag skulle tåla det. Inte när jag nu äntligen är under 60 kg. Jag äter inte vanligt för att jag inte vet hur man gör, helt enkelt. Och om jag börjar äta vanligt finns ju en ganska stor risk för att jag går upp i vikt nu när kroppen vant sig vid detta.

elderberry
2007-08-24, 22:27
Nej, men en sådan där lågkolhydratsdiet där man äter protein/fett i fria mängder och istället räknar kolhydrater. Det har faktiskt hjälpt väldigt många att gå ner i vikt, kanske kan hjälpa dig också med att stabilisera ätandet?

Där är det ju okej att äta en biff eller två till kvällsmat, och en klick 40% vitlökssmör. Låter väl rätt OK? Finns väldigt många LCHF bloggar och liknande nu förtiden, kolla upp någon om du är interesserad.

ursäkta mig men dehär var den sämsta idé jag läst. jag tror på att kroppen behöver ett varierat matintag, och jag tror inte på att räkna något överhuvudtaget (varken kalorier eller kolhydrater).

dessutom är det inte direkt troligt att man som redan tänker lite tokigt börjar tänka bättre om man drar ner på kolhydraterna, och framförallt kommer ett minskat intag av kolhydrater nästan garanterat trigga igång dom hetsätningar som hon tidigare sagt att hon har problem med.

snälla nån. flickan har en ätstörning, ännu fler "förbjudna" saker och saker att räkna och kontrollera är väl det sista hon behöver?

Racso
2007-08-24, 22:29
Nej, jag tror inte att jag skulle tåla det. Inte när jag nu äntligen är under 60 kg. Jag äter inte vanligt för att jag inte vet hur man gör, helt enkelt. Och om jag börjar äta vanligt finns ju en ganska stor risk för att jag går upp i vikt nu när kroppen vant sig vid detta.

Hade du några symptom av de jag räknade upp?

iingenalls
2007-08-24, 22:30
Jag ska va helt ärlig mot dig. Du äter för lite, men det är inte så illa som jag trodde det var. Om jag antar att du inte ljuger samt uppskattar vad du ätit, så får jag det till ca 1000kcal. Det är förlite för att få bra resultat! Jag antar att du vill tappa fett och inte muskler (som förbrukar kalorier och försvårar viktuppgång).

Vansinnet har just nu segrat över förnuftet. För det du gör motverkar det du vill åstadkomma. Om du vill ha en livstil som gör att du håller vikten utan att bli sjuk, så är du HELT FEL ute.

Nej, jag tycker inte heller att det är så illa. :) Men, jag borde inte gå ner mer i vikt, 57 kg är absolut inte lite men jag får gymkortet indraget om jag går ner mer och det vill jag inte. Jag vill bara mest stå still utan att gå upp.

iingenalls
2007-08-24, 22:32
Hade du några symptom av de jag räknade upp?

Jo fast inte så många. Bara dessa fem.

*Tappar du hår? Ja
*Är du fobisk för fett? Inte fett men kalorier.
*Känner du dig fetare och fetare fastän du blir smalare? Absolut.
*Är du deprimerad? Inte deprimerad men inte glad. Helt jämn nivå hela tiden.
*Har svårt med sociala kontakter med andra människor? Ja.

Racso
2007-08-24, 22:33
Nej, jag tycker inte heller att det är så illa. :) Men, jag borde inte gå ner mer i vikt, 57 kg är absolut inte lite men jag får gymkortet indraget om jag går ner mer och det vill jag inte. Jag vill bara mest stå still utan att gå upp.

Håller med, din vikt är perfekt, tror du har skitsnygg kropp nu. Det du har problem med är den psykiska biten, du är rädd att förlora det du slitit till dig. Det är egenligen en normal reaktion, men den har överdrivits.

iingenalls
2007-08-24, 22:35
Såna här grejer som Atkins och det tror jag inte är någonting för mig. Jag är så kalorirädd så jag hade nog bara dragit ner ännu mer på kolhydraterna men ändå inte fått i mig mer av det andra.

När jag låg på kring 66 kg och inte visste hur jag skulle göra, tyckte min mamma att jag skulle testa nån lightversion av GI. Så vi gjorde upp ett "matschema", där jag skulle äta bröd till frukost men bara käka typ en potatis eller lite makaroner till de andra två lagade målen.
Nu har jag inte ökat kolhydraterna sen dess, snarare minskat. Typ en msk makaroner, osv. Så jag tror inte att jag ska testa nån sån där diet.

elderberry
2007-08-24, 22:35
Hade du några symptom av de jag räknade upp?

och vad spelar det för roll? om hon inte har dom är hon inte sjuk eller vad? det är väl alldeles jätteuppenbart att hon har en ätstörning i vilket fall?

Racso
2007-08-24, 22:35
Jo fast inte så många. Bara dessa fem.

*Tappar du hår? Ja
*Är du fobisk för fett? Inte fett men kalorier.
*Känner du dig fetare och fetare fastän du blir smalare? Absolut.
*Är du deprimerad? Inte deprimerad men inte glad. Helt jämn nivå hela tiden.
*Har svårt med sociala kontakter med andra människor? Ja.


Alla de sakerna "kostar" energi, när börjar äta så kommer de sparkas igång. Även fast du nu står stilla på din vikt så kommer du tyvärr gå upp nåt kilo eller två när du börjar äta igen, men efter det finns det inget som säger att viktuppgången kommer att fortsätta.

Racso
2007-08-24, 22:36
och vad spelar det för roll? om hon inte har dom är hon inte sjuk eller vad? det är väl alldeles jätteuppenbart att hon har en ätstörning i vilket fall?

Hoppas min poäng gick fram med inlägget ovan ;)

iingenalls
2007-08-24, 22:36
och vad spelar det för roll? om hon inte har dom är hon inte sjuk eller vad? det är väl alldeles jätteuppenbart att hon har en ätstörning i vilket fall?

Tror inte jag har nån än, men jag är nog på väg in i en. Och det värsta är att jag går in i en med öppna ögon.

Kung Bruno
2007-08-24, 22:38
Iingenalls, varför inte skaffa ett tips på att bli lite grövre då? Så måste du gå upp i vikt?

Finns ju en hel del fitnessbrudar som uppskattas av de flesta ^^,.

elderberry
2007-08-24, 22:41
Iingenalls, varför inte skaffa ett tips på att bli lite grövre då? Så måste du gå upp i vikt?

Finns ju en hel del fitnessbrudar som uppskattas av de flesta ^^,.

nu blir jag förbannad. hon ska väl för i h*lvete inte göra saker med sin kropp för att den ska "uppskattas av dom flesta"? poängen är väl att hon ska må bra?

elderberry
2007-08-24, 22:45
Tror inte jag har nån än, men jag är nog på väg in i en. Och det värsta är att jag går in i en med öppna ögon.

och då måste du ju ställa dig själv frågan, varför? finns det någon som helst meningen med det?

elderberry
2007-08-24, 23:04
vi är inga psykologer, inga dietister och inga pedagoger. vi är inte specialutbildade på ätstörningar och vet inte hur du kan tänkas omtolka det vi säger till dig. vi träffar dig inte ens i verkligheten. vi kommer säga fel saker. vi kommer kanske mena väl men säga saker som du sedan feltolkar och som gör allt ännu svårare för dig. vi är inte rätt personer att fråga. inte rätt personer att hjälpa dig. och du klarar inte dehär själv. du behöver professionell hjälp.

Handcuff
2007-08-24, 23:11
och då måste du ju ställa dig själv frågan, varför? finns det någon som helst meningen med det?

Mm. Vill du ha en ätstörning? Givetvis är det en dum fråga. Men så här är det: Du är fullt tmedveten om vad som sker - agera! Orkar, vågar eller vet inte hur = be om hjälp på riktigt.

I annat fall - grattis du är på väg in i ett svart hål som kommer att suga ur dig din livsglädje och energi för en stor del av dit liv. :(

iingenalls
2007-08-24, 23:25
vi är inga psykologer, inga dietister och inga pedagoger. vi är inte specialutbildade på ätstörningar och vet inte hur du kan tänkas omtolka det vi säger till dig. vi träffar dig inte ens i verkligheten. vi kommer säga fel saker. vi kommer kanske mena väl men säga saker som du sedan feltolkar och som gör allt ännu svårare för dig. vi är inte rätt personer att fråga. inte rätt personer att hjälpa dig. och du klarar inte dehär själv. du behöver professionell hjälp.

Men tanken med tråden var bara att fråga det som står i första inlägget.

elderberry
2007-08-24, 23:35
Men tanken med tråden var bara att fråga det som står i första inlägget.

för det första. när någon man vet har ätstörningar ställer en sådan fråga är det inte så enkelt som att bara svara på den. för det andra. du har redan ätit salladen, eller hur? du blev mätt och var nöjd med din dag. tills du frågade här om du hade gjort "rätt". och fick svaret att det fanns en risk att dressingen innehöll typ 30000 kalorier (trots att ingen kan veta hur mycket den innehöll eller hur mycket du behöver). då tyckte du helt plötsligt att det var en dålig dag. men jag kan lova dig att dendär salladen inte har påverkat din vikt, och hade du inte frågat hade du inte behövt fundera över det heller. du gör dig själv en björntjänst genom att fråga såna där saker.

Eddie Vedder
2007-08-25, 06:23
Iingenalls, varför inte skaffa ett tips på att bli lite grövre då? Så måste du gå upp i vikt?

Finns ju en hel del fitnessbrudar som uppskattas av de flesta ^^,.

Att säga saker som "såhär kan du bli snyggare" och att bli en fitnessbrud skulle innebära att man uppskattas o.s.v. var land det mest idiotiska jag läst som tips till en person med dom här problemen.

Jag tror knappast en strävan efter ett nytt kroppsideal är det rätta utan snarare att få bukt på tvångstankar kring mat och kcal.

Ronja
2007-08-25, 06:31
Det sa jag aldrig. Jag reagera bara på det sista du sa. Jag tror inte TS står still i vikt, om hon ligger på 1k kcal per dag. Jag tror att hon tappar vikt då. Men, ett kcal intag på cirkus 1700 är normalt för tjejer, utan att dom behöver gå upp i vikt.

Edit: Läste bara det sista du skrev. Skäms på mig. Nu förstår jag vad du menar ^^


det där med 1700kcal, vart har du hört det?är det inräknat godis o sånt då?:Virro jag har hört 1800-2200kcal alltså i snitt 2000kcal.

Kung Bruno
2007-08-25, 08:00
Jag tror knappast en strävan efter ett nytt kroppsideal är det rätta utan snarare att få bukt på tvångstankar kring mat och kcal.

Ja, okej, kanske det.

Men det är ju i varje fall ett sätt att få slut på rädslan att gå upp i vikt, vad vet jag?

Men det kanske var dumt, ja.

Tolkia
2007-08-25, 08:33
Sök hjäl, och gör det nu. Handcuff skriver ovan: att du är på väg in i ett stort svart hål, men om vi skall vara brutalt ärliga - du är ju redan där (och har så varit ett bra tag att döma av vad du postar här). Hur kul är det att leva ett liv där det som bestämmer om man får vara glad eller inte är om man har ätit tillräckligt lite den dagen? Där det som bestämmer om man duger är det som står på vågen - "åh, idag väger jag 3 hg mer, jag är en dålig människa"; "jippi, 3 hg mindre, jag är en bra människa - om jag bara går ned liiiite liiiite till, i alla fall".

Det finns faktiskt folk som håller en normal vikt utan att analysera varje kalori i detalj; bara genom att äta när de är hungriga. Du skulle kunna vara en av dem. Fatta vad mycket tid du skulle få att lägga på saker som faktiskt är ROLIGA.

Cashew
2007-08-25, 09:44
iingenalls, du HAR en ätstörning och du behöver proffessionell hjälp, snälla inse det, du klarar inte det här på egen hand, det säger du tydligt när du säger att du inte vet hur det är att äta normalt! På en ätstörningsenhet kan du få hjälp med det, normala portioner av vanlig mat! Dessutom kan du få hjälp med det bakomliggande problemen eftersom det med en ätstörning sällan egentligen handlar om att gå ner i vikt och vara fin även om det yttrar sig så, säkert har du andra problem som ligger och gror och måste få utrymme! Snälla, fina du, du har rätt att må bra som alla andra och inte fudera på en sallads innehåll istället njuta av salladen, sök hjälp till en ätstörninsenhet, läs också gärna boken: "Mattillåtet" av Gisela van der Steer!

Raggis
2007-08-25, 13:01
det där med 1700kcal, vart har du hört det?är det inräknat godis o sånt då?:Virro jag har hört 1800-2200kcal alltså i snitt 2000kcal.

Läs: cirkus.

Jacky
2007-08-25, 13:36
läs också gärna boken: "Mattillåtet" av Gisela van der Steer!

+1

Stoltz
2007-08-25, 13:40
.

Ja, okej, kanske det.

Men det är ju i varje fall ett sätt att få slut på rädslan att gå upp i vikt, vad vet jag?

Men det kanske var dumt, ja.

Ja, det var väldigt dumt. Rädslan för att gå upp i vikt när det kommer till ätstörningar är mer avancerad än så.

iingenalls, det ät tradigt att höra att du sitter i en sådan sits som du gör. Ditt dagliga matschema är otroligt lågt och din kropp kommer ta enormt med stryk ifall det fortsätter. Jag ska inte försöka skrämma upp dig med exempel på vad som kommer hända med din kropp, för jag tror du kan tänka dig vad som kan hända.
På den sociala/psykologiska fronten så kan det också bli värre. Du sade att du låg på en jämn nivå mellan glad och ledsen, där inget av det egentligen går över till den andra. Den sortens neutrum är bara början. En vanlig beskrivning som uppstår vid ett visst skede i ätstörningens utveckling är att det känns som om du sitter längst ner i en brunn, och många personer försöker hjälpa dig genom att slänga ner ett rep, men repet når inte ända ner för att man ska kunna ta tag i repen.

Vad detta menas med är att det finns bara en gräns för vad andra människor kan göra för dig, innan du måste börja möta dem. När du sitter där, och jag vet inte tillräckligt om dig för att veta om du redan gör det - men du är på god väg dit- , så kommer saker du tog för givet vara ännu större än du insett.

Hur som helst, det finns de som har längre rep än andra, och kan hjälpa dig bättre än vad någon med en trådstump på ett forum kan göra.

Riksföreningen för Anorexi och Bullimi är väldigt hjälpsamma och trevliga människor som kan hjälpa dig. Jag har själv pratat med dem och fick intrycket av att de kunde vad de utgav sig för att kunna.
Deras hemsida är www.abkontakt.se och deras telefonnummer är 08-20 72 14.

Lycka till.