handdator

Visa fullständig version : Vems röst?


Erkan
2007-08-24, 17:15
Jag har inte kommit fram till någon lösning på min konstiga fråga, om jag tänker eller läser någonting tyst så är de alltid någon röst som berättar för mig vad jag tänker eller läser, antagligen min egen.. eller de är det, vilket de troligen är för alla..

Men för en person som föds döv, som aldrig hört någonting i hela sitt liv, läser den personen någonting tyst eller tänker, vems röst är de då som berättar de som tänks eller läses tyst?


ja blir inte klok på mina egna frågor, men kanske gör någon det haha =)

Nitrometan
2007-08-24, 17:19
Om de är födda döva så inbillar de sig antagligen ingen röst som läser eftersom de aldrig har hört en röst läsa.

Fatalist
2007-08-24, 17:32
Guds allsmäktiga röst.

Erkan
2007-08-24, 17:33
Om de är födda döva så inbillar de sig antagligen ingen röst som läser eftersom de aldrig har hört en röst läsa.

nej ioförsej har du rätt, men om man tänker efter själv så vad man än tänker på så är de alltid någonting som "läser upp" för en eller berättar i tankarna vad man tänker, men om de inte vet hur en röst låter så kan de ju inte vara någonting som läser upp, men då borde de väl inte gå o tänka? haha tusan va krångligt de blev! :Virro

tossefar
2007-08-24, 17:41
Jag hör ingen röst när jag läser. Den stackars rösten hade fått prata så snabbt att inget skulle höras ändå.

Angel
2007-08-24, 17:59
Jag brukar prata med rösterna i mitt huvud.

JustinCredible
2007-08-24, 18:09
nej ioförsej har du rätt, men om man tänker efter själv så vad man än tänker på så är de alltid någonting som "läser upp" för en eller berättar i tankarna vad man tänker, men om de inte vet hur en röst låter så kan de ju inte vara någonting som läser upp, men då borde de väl inte gå o tänka? haha tusan va krångligt de blev! :Virro

Det där har jag också tänkt på. Typ om man tänker "Undrar om Olle är hemma." Hur fan tänker en döv det? Ser dom ett tomt rum/ett rum med Olle i? Tänker dom skitsnabbt i bilder?

gibfel
2007-08-24, 18:11
Det där har jag också tänkt på. Typ om man tänker "Undrar om Olle är hemma." Hur fan tänker en döv det? Ser dom ett tomt rum/ett rum med Olle i? Tänker dom skitsnabbt i bilder?


Jag antar att dom tänker i bilder. Är egentligen det enda alternativet. Desamma gäller ju människorna som levde för några tusen är sedan då vi inte använde ord för att kommunisera.

Deceiver85
2007-08-24, 18:31
Jag brukar prata med rösterna i mitt huvud.

Jag med, brukar sitta med armarna i kors och gunga fram och tillbaka :hbang:

blekfet2
2007-08-24, 18:35
Har ni helt glömt bort ordet "Vibration" ? :MrT:

Timme
2007-08-24, 19:19
Jag med, brukar sitta med armarna i kors och gunga fram och tillbaka :hbang:

Jag brukar prata med rösterna i mitt huvud.

Jag måste bara +1a er. Jag brukar sitta och föra en diskussion med mig själv.
Dock så har jag märkt hur lång tid det tar många gånger. Man kan tänka betydligt snabbare utan att sätta ord på tankarna men trots det så sitter jag ofta och förklarar för mig själv vad jag tänker.

Nitrometan
2007-08-24, 20:28
nej ioförsej har du rätt, men om man tänker efter själv så vad man än tänker på så är de alltid någonting som "läser upp" för en eller berättar i tankarna vad man tänker, men om de inte vet hur en röst låter så kan de ju inte vara någonting som läser upp, men då borde de väl inte gå o tänka? haha tusan va krångligt de blev! :Virro
Men det är bara för att du är van vid att höra...

De som inte kan höra kan givetvis tänka lika bra utan att höra röster.

Erkan
2007-08-24, 21:07
Men det är bara för att du är van vid att höra...

De som inte kan höra kan givetvis tänka lika bra utan att höra röster.

Joo när du säger det, men de verkligen helt omöjligt för en som fötts med förmågan att höra saker att försöka tänka i bilder utan att koppla in hör-förmågan, testade nyss de går f*n inte, eller bara om jag verkligen koncentrerar mig i några sekunder..

eller så är de väl bara jag som är lite konstig o inte klarar av de hehe :)

Mago
2007-08-25, 02:13
Det blir ganska djupa tankegångar.
De måste tänka på ett helt annat sätt man inte ens kan föreställa sig när man är inlärd vid att tolka bokstäverna som ljud.

Guybrush
2007-08-25, 09:36
Mina röster är elaka....

Hades
2007-08-25, 09:47
http://home.blarg.net/~wayule/graphics/cat_voices.jpg

Sofia4_4
2007-08-25, 09:50
Jag tror inte att de hör en röst. De tänker hellre i bilder. Folk tänker på olika sätt. Jag hade en vän som såg orden i det han tänkte på.
Jag diskuterade med en vännina en gång och kom på att jag "tänkte" på ett sätt som inte hon gjorde. Jag "ser" nämningen alla personers namn och de själva, alla siffror, miljöer och kombinationer av allt som färg. Det är så jag memorerar siffror t.ex. - jag "ser" färgkombinationen. Jag har själv aldrig tänkt på det för jag trodde att alla tänkte så. Men det fanns nämnligen en betäckning för det fenomenet som jag glömde.