handdator

Visa fullständig version : Kallelse till värnplikt i grekland


ZHTOHELLAS
2007-08-24, 15:19
Fick idag kallelse från grekland att göra värnplikten,det är både kul och lite oroligt på samma gång, speciellt då dom är väldigt hårda.
Är dock 24år och har fått uppskov sedan 20 så det är väl dax.

Kan ni inte berätta lite om eran värnplikt?

sunkan
2007-08-24, 15:37
11månader (som alla befattningar nu) i boden som bärgningsplutonsbefäl vilket betydde att jag var vagnchef på en bgbv90 på 2:a pansarskyttekompaniet PBAT. Det var jobbigt från början men eftersom man blev van försvarsmaktens tänk så blev allt lättare och roligare. Så roligt att jag nu knappa 10veckor efter utryckning är anställd som yrkessoldat i Nordic Battle Group.

http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_231/conversionFormat_4/scope_4/ImageVaultHandler.aspx

Fordonet jag levde i under min värnplikt.

Solros
2007-08-24, 15:40
Coolt!
Får alla varsin röd mantel?

blekfet2
2007-08-24, 15:46
10månader som skytt i stridsvagn 122. Sjukt tufft/häftigt/jobbigt/upphetsande! Hade utan tvekan gjort om min värnplikt igen (och då inte bara för att jag var sjukt i 8 månader utan för att det var så sjukt kul)

sunkan
2007-08-24, 15:49
10månader som skytt i stridsvagn 122. Sjukt tufft/häftigt/jobbigt/upphetsande! Hade utan tvekan gjort om min värnplikt igen (och då inte bara för att jag var sjukt i 8 månader utan för att det var så sjukt kul)

gör om den då.

Wikner
2007-08-24, 16:54
7.5 månader på I5 Östersund. Lättaskytte, Förare.
Vi testade AK5 Cesar Filip, KSP-90 med mera. Fast det var hårt, mycket gående och skidåkande i kombination med lite sömn. Slutövningarna var ett rent nöjje. Som sunkan skrev så blev det roligare när man fattade galoppen.

Nitrometan
2007-08-24, 16:57
Grekland? Vet du vilket förband/befattning?
Antar att det kan vara rätt olika.

Jag låg 17½ månader i Flottan som systemtekniker.
Edit: I Sverige alltså.

gibfel
2007-08-24, 17:30
Min bror ligger inne som Marin Bassäk i Gbg just nu. Tydligen en av dom tuffare utbildningarna enligt försvarsmakten (om vi bortser från jägarna). Snäppet över amfibiesoldat beskrev dom det för mig och dom ligger väl inte på latsidan hela dagarna, eller???

blekfet2
2007-08-24, 18:24
gör om den då.

Ja helst då i inte i hemvärnet ;)

gibfel
2007-08-24, 18:26
Ja helst då i inte i hemvärnet ;)

Åk till staterna och gå med i US marine corp :D A one way ticket *whistle*

egge
2007-08-24, 19:22
Min bror ligger inne som Marin Bassäk i Gbg just nu. Tydligen en av dom tuffare utbildningarna enligt försvarsmakten (om vi bortser från jägarna). Snäppet över amfibiesoldat beskrev dom det för mig och dom ligger väl inte på latsidan hela dagarna, eller???

Dom blir nästan lika hårda som hockeyspelare när dom är klara va?*whistle*

sunkan
2007-08-24, 19:29
Ja helst då i inte i hemvärnet ;)

är man missnöjd med betyget så är det bara att göra om skiten

Nitrometan
2007-08-24, 20:24
Dom blir nästan lika hårda som hockeyspelare när dom är klara va?*whistle*
Nej. Det finns inga militärer, inte ens elitstyrkor, som är lika tuffa som hockeyspelare. De är hockey.

Pepparkakssmurfen
2007-08-24, 21:12
Jag s**t i min kallelse:em:
Åkte inte dit,ringde inte,skrev inget brev.
Har inte hört något ifrån dem(finska armén) än...(och det var ganska länge sen..). *whistle*

Handcuff
2007-08-24, 21:15
Vagnschef på en Bkan 1C vid A8 i Boden. Hade lätt gjort om även om jag hade ångest i 10 månader :D

ahz
2007-08-24, 21:33
Min bror ligger inne som Marin Bassäk i Gbg just nu. Tydligen en av dom tuffare utbildningarna enligt försvarsmakten (om vi bortser från jägarna). Snäppet över amfibiesoldat beskrev dom det för mig och dom ligger väl inte på latsidan hela dagarna, eller???

Det beror ju på vad man menar med tuff. Både amfibiesoldater och bassäksoldater verkar ju vid vattnet, men där tar väl likheterna slut. Bassäk ska försvara hamnar och spana efter sabotageförband medans amfibie ägnar sig åt anfallsstrid (skytte, robot, grk) och spaning (KJ). Om man med tuff menar fysiskt jobbig är nog amfibie tuffare, de har mer att släpa på eller i skyttes fall jobbigare strid.

Dessutom är ju de i göteborg på gamla amf4 så befälen borde ju delvis vara desamma.

Men bassäk har snyggare hattar iaf.

Nitrometan
2007-08-24, 21:39
Jag s**t i min kallelse:em:
Åkte inte dit,ringde inte,skrev inget brev.
Har inte hört något ifrån dem(finska armén) än...(och det var ganska länge sen..). *whistle*
Vad händer nästa gång du ska hem till Finland?

Pepparkakssmurfen
2007-08-24, 22:20
Vad händer nästa gång du ska hem till Finland?

Har inte behövt visa leg/pass/id i tullen än, alla de gånger jag varit där.
Vad kan hända om de "får fast" mig?
(de är nog schyssta där,de fattar nog :thumbup: )

gibfel
2007-08-24, 22:20
Det beror ju på vad man menar med tuff. Både amfibiesoldater och bassäksoldater verkar ju vid vattnet, men där tar väl likheterna slut. Bassäk ska försvara hamnar och spana efter sabotageförband medans amfibie ägnar sig åt anfallsstrid (skytte, robot, grk) och spaning (KJ). Om man med tuff menar fysiskt jobbig är nog amfibie tuffare, de har mer att släpa på eller i skyttes fall jobbigare strid.

Dessutom är ju de i göteborg på gamla amf4 så befälen borde ju delvis vara desamma.

Men bassäk har snyggare hattar iaf.


Ja hattarna är jäkligt fina :D Dom skrev till mig på lumpen.nu att Bassäk är mer fysiskt och psykiskt krävande (på pappret och då får man förmoda i verkligheten). Behövs högre poäng under mönstring m.m. Det var vad dom svarade iaf.

Nu snackar jag om vanliga amfibiesoldater alltså.

muddler
2007-08-24, 23:17
10 månader som bevakningssoldat på F17, F17H i ronneby resp. hässleholm.
Relativt slappt med goda möjligheter till träning och mat! Byggde på mig runt 5kg muskler under värnplikten. Helt klart värt det såhär i efterhand även om det kändes tungt ibland! Träffar mina gubbar iaf en gång om året och ja, typ det enda vi snackar om är fortfarande lumpen :D

gibfel
2007-08-24, 23:19
10 månader som bevakningssoldat på F17, F17H i ronneby resp. hässleholm.
Relativt slappt med goda möjligheter till träning och mat! Byggde på mig runt 5kg muskler under värnplikten. Helt klart värt det såhär i efterhand även om det kändes tungt ibland! Träffar mina gubbar iaf en gång om året och ja, typ det enda vi snackar om är fortfarande lumpen :D


Det är något konstigt med lumpen. Alla kommer hem på helgerna och det ända dom pratar om är lumpen. När dom väl är där säger dom att det suger :S

blekfet2
2007-08-25, 00:27
är man missnöjd med betyget så är det bara att göra om skiten

Tror du dom låter en 25åring göra om lumpen?

Har du någon källa på det?

foxx
2007-08-25, 02:26
Rycker in nu i januari som Skyttesoldat på T2 i skövde. Ser verkligen fram emot det, skall bli väldigt kul. =)

ahz
2007-08-25, 03:15
Ja hattarna är jäkligt fina :D Dom skrev till mig på lumpen.nu att Bassäk är mer fysiskt och psykiskt krävande (på pappret och då får man förmoda i verkligheten). Behövs högre poäng under mönstring m.m. Det var vad dom svarade iaf.

Nu snackar jag om vanliga amfibiesoldater alltså.

Om du menar att det skulle vara högre krav på mönstringen för att komma till bassäk än till amfibie så kan det finnas andra anledningar. Bassäk utbildar inte särskilt många och har mindre grupper så avhopp påverkar nog mer, något man minskar med högre krav. Dessutom finns det en del riktigt lökiga amfibietjänster, kock t ex där man kan placera de amfibiesoldater som man märker inte klarar av de mer krävande utbildningarna. Ser man till de mer iögonfallande tjänsterna hos amfibie tror jag nog att de är fysiskt jobbigare än bassäk, men det går ju inte att säga att det ena är bättre än det andra.

Frida.B
2007-08-25, 03:23
Dom blir nästan lika hårda som hockeyspelare när dom är klara va?*whistle*

:laugh:

sunkan
2007-08-25, 08:21
Tror du dom låter en 25åring göra om lumpen?

Har du någon källa på det?

hmm var du så gammal. ja vad jag hört så om du är kille så får du göra om den tills du är 25.

Snafu
2007-08-25, 10:11
Rycker in nu i januari som Skyttesoldat på T2 i skövde. Ser verkligen fram emot det, skall bli väldigt kul. =)

Skyttesoldat på t2? På ett trängförband? que va? Things have changed.

Snafu
2007-08-25, 10:14
Aha läste precis på soldf, du skall vara eskort.

ALEXPALEX
2007-08-25, 10:35
K4 under 10 månader. Gömma sig i skogen, spränga minor och prutta pulvermatspruttar - glory days.

ZHTOHELLAS
2007-08-25, 10:39
Grekland? Vet du vilket förband/befattning?
Antar att det kan vara rätt olika.


Jag är grekisk medborgare så grekland ja :D
Vet ännu ej utan alla måste gå grundutbildningen först sedan skickas vi oftast till gränserna mot turkiet eller på cypern.

Tack även alla för att ni skrivit, känns roligare att göra värnplikten då =)

Guybrush
2007-08-25, 10:56
Jag s**t i min kallelse:em:
Åkte inte dit,ringde inte,skrev inget brev.
Har inte hört något ifrån dem(finska armén) än...(och det var ganska länge sen..). *whistle*

*High Five*

blekfet2
2007-08-25, 13:15
hmm var du så gammal. ja vad jag hört så om du är kille så får du göra om den tills du är 25.

Tror nog du hört fel.

Kebab-Arne
2007-08-26, 12:17
Skyttesoldat på t2? På ett trängförband? que va? Things have changed.

Har inte T2/TrängR alltid ansvarat för sitt egna skydd? Dvs eskort. 06/07 fanns det också NSKY men det var visst enda året de fanns. Ska visst inte bli nån ny sån vad jag hörde. Kan även berätta att Eskort har patria.

sunkan
2007-08-26, 12:21
Tror nog du hört fel.

en som jag jobbar med nu gjorde först civil värnplikt och sedan vanlig värnplikt, en annan han gjorde först lumpen en kort tid men den var kopplad till hemvärnet på nått vis sen gjorde han vanlig värnplikt och båda säger att man kan göra om vanliga värnplikten om man är missnöjd med betygen.

Toxic
2007-08-26, 12:23
11månader (som alla befattningar nu) i boden som bärgningsplutonsbefäl vilket betydde att jag var vagnchef på en bgbv90 på 2:a pansarskyttekompaniet PBAT. Det var jobbigt från början men eftersom man blev van försvarsmaktens tänk så blev allt lättare och roligare. Så roligt att jag nu knappa 10veckor efter utryckning är anställd som yrkessoldat i Nordic Battle Group.

http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_231/conversionFormat_4/scope_4/ImageVaultHandler.aspx

Fordonet jag levde i under min värnplikt.


I enköping eller boden ?

EDIT: nbg altså...

Furiren
2007-08-26, 12:25
Tror du dom låter en 25åring göra om lumpen?

Har du någon källa på det?

1-Det är inte så enkelt att man får göra om sin värnplikt bara för att man inte var nöjd med betygen.Det finns de fall där folk fått göra om sin värnplikt men det är minst sagt undantagsfall och tyyerligheter!

2-Du är för gammal. Men även beträffande ålder så finns det fall av undantag , dock är de sällsynta.

sunkan
2007-08-26, 12:29
Toxic;2481443']I enköping eller boden ?

EDIT: nbg altså...

Gjorde min GU på en sån i Boden och inte i NBG. I NBG är jag förare/skyttesoldat på bv309 (BV206s)

Toxic
2007-08-26, 12:34
Gjorde min GU på en sån i Boden och inte i NBG. I NBG är jag förare/skyttesoldat på bv309 (BV206s)

Dem betäckningarna hjälper inte mig, jag undrade mest om du gjorde nbg i enköping då jag har en vän som gör där...samt några som ligger uppe i boden nu...:smash: :D

sunkan
2007-08-26, 12:37
Toxic;2481463']Dem betäckningarna hjälper inte mig, jag undrade mest om du gjorde nbg i enköping då jag har en vän som gör där...samt några som ligger uppe i boden nu...:smash: :D

Boden såklart:smash:

blekfet2
2007-08-26, 14:12
1-Det är inte så enkelt att man får göra om sin värnplikt bara för att man inte var nöjd med betygen.Det finns de fall där folk fått göra om sin värnplikt men det är minst sagt undantagsfall och tyyerligheter!

2-Du är för gammal. Men även beträffande ålder så finns det fall av undantag , dock är de sällsynta.


japp japp

raQblad
2007-08-26, 15:32
Är inne på min femte vecka på Marinbasen i Karlskrona. Har GSU+FSU+Befattningsutbildning i 14 veckor till, sen skickas jag till Härnösand för att tjänstgöra som sjöbevakare. Hur träliga grejjer man än får göra, hur långt man än får springa, hur tung jävla packningen än må vara så är det fortfarande en positiv känsla man har av lumpen när man väl tänker efter.

Enda nackdelen är att man endast hinner träffa tjejen på permishelgerna, och det blir lite dålig svaj på relations-tråden.

sunkan
2007-08-26, 17:35
Är inne på min femte vecka på Marinbasen i Karlskrona. Har GSU+FSU+Befattningsutbildning i 14 veckor till, sen skickas jag till Härnösand för att tjänstgöra som sjöbevakare. Hur träliga grejjer man än får göra, hur långt man än får springa, hur tung jävla packningen än må vara så är det fortfarande en positiv känsla man har av lumpen när man väl tänker efter.

Enda nackdelen är att man endast hinner träffa tjejen på permishelgerna, och det blir lite dålig svaj på relations-tråden.

det är inte 11månader va?

Musselbank
2007-08-26, 17:58
Jag är rätt säker på att en klasskompis med grekiskt (och svenskt) medborgarskap struntade i den grekiska kallelsen och att inget hände.