handdator

Visa fullständig version : Frisk fortare med eller utan febernedsättande


Juliette
2007-08-24, 13:47
Har 38,5 i feber (är iof inte så mycket, men tillräckligt för att jag ska tycka synd om mig själv *cry* ), och känner att jag håller på att bli rejält förkyld. Kan inte svälja, ont i huvudet mm.. Och jag har inte "tid" att bli sjuk just nu.

Jag känner för att ta en alvedon så att jag mår bättre, men så har jag hört att man blir fortare frisk om man inte stör kroppens system.

Så vad är smartast om jag vill bli frisk fortast, ta febernedsättande (alvedon) eller inte?

Muskelbyggaren
2007-08-24, 13:51
Inget illa menat, men att vägra sig själv tid till att vara sjuk är nog bland det dummaste man kan göra. Det är inte för inte som somliga har ett normaltillstånd av huvudvärk och allmän dassighet.

Juliette
2007-08-24, 14:07
Inget illa menat, men att vägra sig själv tid till att vara sjuk är nog bland det dummaste man kan göra. Det är inte för inte som somliga har ett normaltillstånd av huvudvärk och allmän dassighet.

Det var därför som jag undrade, för att jag vill ta hand om mig själv på bästa sätt.
Jag vill inte äta febernedsättande om det är sämre för kroppen. Sen har jag hört andra som säger att det är bättre att ta febernedsättande, för då får kroppen vila.

Så det jag undrar är, vilket som är bäst för kroppen? att äta alvedon eller inte?

Vinter
2007-08-24, 14:09
Ta max dos när du har värst symtom, sen är det bara att låta kroppen bekämpa sjukdomen.

daja
2007-08-24, 14:13
Klart du kan ta en alvedon med de symptom du har, att svettas ut lite och få ner febern kan ju knappast göra att det tar längre tid att bli frisk. Om en alvedon dessutom gör att du får bättre aptit och får i dig mer borde ju det t.o.m kunna påskynda tillfriskningen?

Piranha
2007-08-24, 14:26
Snabbare antagligen.

Men då för att du kan slappna av och vila bätte och äta bättre.

Edit: såg i efterhand att hobbyläkarna redan ordinerat bästa medicin.

Liten Men Fet
2007-08-24, 14:32
Snabbare antagligen.

Men då för att du kan slappna av och vila bätte och äta bättre.

Precis, ta febernedsättande sen parkerar du dig i soffan med bra filmer, god mat och mycket dricka. Mycket sömn gör stor skillnad.
Jag har haft återkommande halsfluss med feber som tillbehör och det som hjälper är att vila, äta och ta hand om sig själv.
Febernedsättnade är jättebra för då sover man mycket bättre och kan äta och dricka ordentligt.

Men att stoppa i sig febernedsättande för att man ska kunna jobba eller springa runt är skitdumt, då dröjer det innan man blir frisk.

Juliette
2007-08-24, 15:27
Tack för svaren!

Tog äntligen en alvedon efter en hel dags "lidande", känns redan bättre, och har fått i mig en hel macka. Så nu känner jag mig fit for fight för en tv-kväll hemma i soffan.

:)

soulsplinter
2007-08-24, 16:11
fast jag måste säga tvärtom. käkar du febernedsättande tabletter så kommer det ta längre tid att bli frisk. när kroppen bekämpar en infektion så måste kroppstemperaturen höjas, då det påskyndar en massa reaktioner och processer. (likt en katalysator) drar du då ner på kropstemperaturen så tar du också bort en viktig del av din kropps naturliga "vapen" mot sjukdomen. Man ska helst bara vänta ut febern, inte käka febernedsättande.

är vad jag hört iaf , och måste säga att det faktiskt har stämt jäkligt bra på mig! :)

men självklart så , om man verkligen mår skit o har jätteont så kan man ju fuska med lite painkillers

Jax
2007-08-24, 16:21
Håller med soulsplinter.

Käkar aldrig piller om jag verkligen inte behöver. Vid vanlig feber behöver jag inte. Har fått för mig att jag tränar mitt imunförsvar om jag låter det ta hand om sjukdomen själv också. Det stämmer säkert inte alls, men det känns bra och jag är väldigt sällan sjuk.

Men, vill du ta en alvedon så skadar det inte. De som kan säger ju trots allt att det finns ingen anledning att ha ont.

Juliette
2007-08-24, 16:23
fast jag måste säga tvärtom. käkar du febernedsättande tabletter så kommer det ta längre tid att bli frisk. när kroppen bekämpar en infektion så måste kroppstemperaturen höjas, då det påskyndar en massa reaktioner och processer. (likt en katalysator) drar du då ner på kropstemperaturen så tar du också bort en viktig del av din kropps naturliga "vapen" mot sjukdomen. Man ska helst bara vänta ut febern, inte käka febernedsättande.

är vad jag hört iaf , och måste säga att det faktiskt har stämt jäkligt bra på mig! :)


Jo det var det jag hade hört oxå, men sen har jag hört andra som säger tvärtom, att det bara är en myt och att det är bra att ta bort febern för då får kroppen vila och att man då blir friskare snabbare..

Så man undrar ju vilket som stämmer.. men man mår ju mycket bättre när man får ta en alvedon. Jag försöker att inte flänga runt och göra massa bara för att jag känner mig lite bättre nu.

soulsplinter
2007-08-24, 16:41
Jo det var det jag hade hört oxå, men sen har jag hört andra som säger tvärtom, att det bara är en myt och att det är bra att ta bort febern för då får kroppen vila och att man då blir friskare snabbare..

Så man undrar ju vilket som stämmer.. men man mår ju mycket bättre när man får ta en alvedon. Jag försöker att inte flänga runt och göra massa bara för att jag känner mig lite bättre nu.


ja okej, nej jag är ju inet 100% säker. Men jag vill ju inbilla mig att kroppens egna sätt att bekämpa sjukdomen lär vara att höja kroppstemperaturen liksom. Alvedon e ju knappast naturligt ;)

Angel
2007-08-24, 16:41
Finns inga bevis för att det skulle ta längre tid med febernedsättande läste jag väldigt nyligen. Förmodligen går det nästan fortare efter som sagt man orkar äta och dricka, det är inte nådigt att ha en riktigt rejäl frossa...

Angel
2007-08-24, 16:50
fast jag måste säga tvärtom. käkar du febernedsättande tabletter så kommer det ta längre tid att bli frisk. när kroppen bekämpar en infektion så måste kroppstemperaturen höjas, då det påskyndar en massa reaktioner och processer. (likt en katalysator) drar du då ner på kropstemperaturen så tar du också bort en viktig del av din kropps naturliga "vapen" mot sjukdomen. Man ska helst bara vänta ut febern, inte käka febernedsättande.

är vad jag hört iaf , och måste säga att det faktiskt har stämt jäkligt bra på mig! :)

men självklart så , om man verkligen mår skit o har jätteont så kan man ju fuska med lite painkillers

Det är för att vita blodkroppar ökar som ett försvar mot infektionen och dessa frisätter ämnen som gör att kroppstemperaturen höjjs. Feber i sig är ju ingen sjukdom utan ett symtom på en sjukdom...

Juliette
2007-08-24, 16:58
ja okej, nej jag är ju inet 100% säker. Men jag vill ju inbilla mig att kroppens egna sätt att bekämpa sjukdomen lär vara att höja kroppstemperaturen liksom. Alvedon e ju knappast naturligt ;)

Jo, så har jag oxå alltid tänkt att det måste ju vara bättre att låta kroppen ta hand om det, det låter ju mest logiskt.
Jag brukar nästan aldrig ta värktabletter om jag inte har extremt ont förstås, just därför, men för någon månad sen sa en kund på mitt jobb att det bara var en myt.
Så det är intressant att höra vad ni andra tycker/tror.
Skönt oxå att höra fler som säger att det är bra att ta febernedsättande, så slipper jag ha dåligt samvete nu för att jag tagit en alvedon :)

Vinter
2007-08-24, 16:59
Felet endel gör är att de tar något febernedsättand preparat när de mår dåligt och kör sedan på i sin normala takt istället för att bara vila sig och ta det lugnt.

Doozer
2007-08-27, 21:19
Egentligen är feber som sagt ett kroppsligt försvar mot virus/bakterier, för att göra kroppen till ett ogästvänligt ställe, och ska inte sättas ned. Jag hade nyss feber och sån huvudvärk att jag bara var tvungen att ta smärtstillande/febernedsättande och jag mådde så mycket bättre. Febern gick över på ett par dagar!