handdator

Visa fullständig version : Äta eller inte äta - en gång till

jon_s
2007-08-24, 12:59
Hej på er!

Jag är styrkelyftare med ofrivilligt sena träningsvanor. Jag äter middag direkt efter jobbet (t.ex. 125g (torrvara) pasta och köttfärssås med bla. 170g blandfärs och minst lika mycket av andra ingridienser (morötter, krossade tomater, kryddor...)). Jag cyklar sedan till gymet (till jobbet också). Jag brukar träna i 2.5h och sedan hälla i mig 130g Gainer (70%kolh. 28%prot). Sedan cyklar jag 12km hem. Detta kan ibland bli en rätt hård historia med >30km/h i snitt. Sedan äter jag inget förän frukost nästa dag.

Dilemmat är hurvida det kan vara lämpligt att sätta i sig något när jag kommer hem eller om gainern på gymet borde räcka. Det tar ju typ 25 min att ta sig hem om jag kör hårt (och alltid under 35 min oavsett). Jag väger 120kg och har en blyg ambition att minska i kroppsfett (det är därför det tar emot att äta hemma. Jag går och lägger mig efter en dusch, typ).

Alla tips mottages tacksamt

Pepz
2007-08-24, 13:02
Personligen skulle jag då flytta ett av dagens tidigare mål och lägga det efter träningen. kanske minska på gainern

Alfred Nobel
2007-08-24, 13:24
Hur äter du annars på dagen? Vad är ditt mål med maten, viktökning?

Se till att äta ordentligt under hela dagen, om du delar upp det i 3,4,5 eller 6 måltider spelar ingen roll. Jag skulle, som pepz nämnde, minska på gainern och äta ett till mål lite senare inpå kvällen.

jon_s
2007-08-24, 13:41
Matprogram:

frukost multivitamin (el C-vitamin) brus, 1dl rågflingor + 1dl havregryn -> gröt

mellanmål frukt t.ex ett äpple, en banan, 250g vindruvor eller något

lunch 1/2dl ris(torrt) + 1 burk tonfisk, 1 kycklingfile, 170g blandfärs (någon av dessa som huvudingridiens i t.ex. en gryta)

mellanmål frukt igen

middag 125g pasta (torrt) + någon av ovanstående protein-option

träningsfria dagar blir middagen sista målet. Lördag är ätardag (= större portioner, samt en del sötsaker)

Mål med maten: I första hand för att ge bästa styrkelyftresultat. I andra hand att minska lite i kroppsfett.

Vad jag funderar mest på är vad som är viktigast av
* Att ha bra med pulver i kroppen för att inte riskera nedbrytning under natten (= äta efter hemcyklingen)
* Att slippa lagra in onödigt fett på grund av ätning innan sänggående (= inte äta efter hemcyklingen)

Kung Bruno
2007-08-24, 13:57
* Att ha bra med pulver i kroppen för att inte riskera nedbrytning under natten (= äta efter hemcyklingen)
* Att slippa lagra in onödigt fett på grund av ätning innan sänggående (= inte äta efter hemcyklingen)

Vassleprotein har en fettförbrännande effekt. Det är dock fortfarande kcal ut - kcal in och det spelar ingen roll när du äter det. Men, men, vassleprotein har en fettförbrännande effekt.

Kasein däremot, ger bättre proteinbalans totalt.

Alfred Nobel
2007-08-24, 13:59
Under träningsfria dagar/vilodagar är det viktigt att kroppen får ordentligt med mat!!!

Att slippa lagra in onödigt fett på grund av ätning innan sänggående (= inte äta efter hemcyklingen)

Spelar ingen roll vilken tid eller när du äter, fettinlagringen sker oavsett vilket. Om du äter innan du går och lägger dig eller inte! Allt prat om "inte äta innan läggdags" är myter!

Pepz
2007-08-24, 14:11
Bättre att äta på kvällen och ha en bra återhämtning över natten

Vill du gå ner i vikt. dra ner kalorierna i övrigt

jon_s
2007-08-24, 15:58
Tack för all input!