handdator

Visa fullständig version : Svd: Fotboll betydligt bättre än löpning


Rhino
2007-08-24, 07:56
Från Svenska Dagbladet i dag:

Fotbollsträning ger betydligt bättre resultat än enbart löpning, till och med samtidig fettnedgång och muskeltillväxt.

Det spekuleras i att fördelarna kan finnas i att fotbollsutövningen liknar intervallträning och att koncentrationen kring själva bollspelet inte skapar samma utrymme för att uppleva hur tråkig eller jobbig själva träningen är.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16830023.asp

"Under tre månader följde forskarna ingående en grupp med 14 otränade fotbollsamatörer och en annan grupp som fick löpträna. På snart sagt varje punkt gav fotbollsträningen bättre resultat, rapporterar välrenommerade Eurekalert. Medan fotbollsspelarna i genomsnitt tappade 3,5 kilo fett och lade på sig två kilo muskelmassa så tappade löparna bara två kilo i fett utan någon ökad muskelmängd.

Fotbollsspelarna noterades också för avgjort bättre testvärden, bland annat i form av lägre blodtryck, lägre kolesterol och förbättrad insulinkänslighet. Under de sista åtta veckornas träning avstannade effekten av löpträningen medan fotbollen gav fortsatt goda resultat."

Emil_Larsson
2007-08-24, 07:58
Det är ju så med allting. Det kan vara (KAN) väldigt tråkigt att springa för sig själv en timme. Men att spela innebandy en timme det är nästan för lite, det får ju vara minst två timmar för att man ska bli nöjd.

Tiden går mycket fortare med en boll :)

Rhino
2007-08-24, 08:10
Det kan vara (KAN) väldigt tråkigt att springa för sig själv en timme. Men att spela innebandy en timme det är nästan för lite, det får ju vara minst två timmar för att man ska bli nöjd.


Det framgår tyvärr inte av själva artikeln vilka tidslängder de utövade sina respektive aktiviteter. För att det skall vara jämförbart borde det väl vara rimligt att grupperna ägnade lika många timmar per vecka på fotbollen/löpningen?

Om man hade sagt något i stil med: "träna så mycket ni vill under tre månader" till testgrupper av otränade människor så är det säkert så att fotbollsspelarna naturligt tränade mera, men då är det ju enbart en studie i "rolighetsgrad". (Vilket av folkhälsoskäl är nog så intressant förstås.)

daja
2007-08-24, 08:15
Det är ju så med allting. Det kan vara (KAN) väldigt tråkigt att springa för sig själv en timme. Men att spela innebandy en timme det är nästan för lite, det får ju vara minst två timmar för att man ska bli nöjd.

Tiden går mycket fortare med en boll :)

+1

Resultatet kan nog i hög grad bero på att gemene man trots allt tycker att det är lite mer motiverande att springa efter en boll med ett gäng kompisar än att sticka ut ensamma (eller i grupp för den delen) och bara springa.
Har själv riktigt svårt att motivera mig det där lilla extra i löparspåret men kastar du fram en fotboll, tennisboll eller what ever så kan jag springa vidare i timmar även om det innebär att jag går på hörntänderna i slutet.
Sen finns det ju de som verkligen älskar löpningen och ser tjusningen med detta med, men det är långt ifrån lika vanligt och då testgruppen bestod av amatörer med vad jag tror ganska liten träningsbakgrund så lär de ha lättare att ta till sig fotbollsträningen, hade de fått fortsätta en längre period hade man kanske däremot märkt att löpargruppen blivit smittade av löpargiftet och därmed påvisat bättre resultat?

Emil_Larsson
2007-08-24, 08:17
Det framgår tyvärr inte av själva artikeln vilka tidslängder de utövade sina respektive aktiviteter. För att det skall vara jämförbart borde det väl vara rimligt att grupperna ägnade lika många timmar per vecka på fotbollen/löpningen?

Om man hade sagt något i stil med: "träna så mycket ni vill under tre månader" till testgrupper av otränade människor så är det säkert så att fotbollsspelarna naturligt tränade mera, men då är det ju enbart en studie i "rolighetsgrad". (Vilket av folkhälsoskäl är nog så intressant förstås.)

Det är sant.

Noodles
2007-08-24, 08:22
Jag är inte speciellt överraskad över resultatet. Precis som redan har nämnts så är det lättare att motivera sig till fotboll än löpning. Löpning är nog i allmänhet en aktivitet som de flesta förknippar med olustkänslor. Vad gäller tex innebandy och tennis är min erfarenhet att många knappt anstränger sig där. Jaga bollen är det sällan tal om. Nu menar jag naturligtvis på amatörnivå. Av de bollsporter jag har hållit på med hade innebandyspelarna klart sämst kondition. I fotboll verkar folk ha en annan motivation att springa. Kanske beror det på de större ytorna och att man måste springa för att inte helt hamna utanför händelsernas centrum.

Cocadona
2007-08-24, 11:55
Synd och jämföra en lagidrott med en individuell träning. Skulle vart bättre och jämföra om löparna sprang tillsammans, vilket jag antar att de inte gjorde. Har sprungit själv, tillsammans med en kompis och med hela fotbollslaget. När jag sprang själv så fanns det ingen direkt motivator. När jag sprang med kompisen, en riktig tävlingsrival, så eldade vi upp varandra och höjde tempot och drog i backar m.m. men man vägrade fan att ge sig pga prestigen. När jag springer med laget (försäsongsträning) så blir det en stor klunga som håller ett jävla tempo men man "fastnar" ändå i den på nåt sätt även om man egentligen inte pallar. Det peppas mer av de andra om nån börjar krokna. Så jäkla synd att löpning inte utförs mer organiserat i klubbar som fotboll görs då skulle nog resultaten vara mer jämna. Dessutom så suger underlaget mer i fotboll än att springa på bar backe. Årets första grästräning brukar ju vara en riktig mördare medans på årets första inomhusträning så får man känslan av att man flyger fram!

nr16
2007-08-24, 12:17
Tiden går mycket fortare med en boll :)

Århundradets sanning!

Yucko
2007-08-24, 13:09
Tycker det intressanta är att de lyckades bygga 2kg muskler på 3 månader mha fotbollsträning. Hade varit kul att se bilder på testpersonerna.

MrBoris
2007-08-24, 16:32
Synd och jämföra en lagidrott med en individuell träning. Skulle vart bättre och jämföra om löparna sprang tillsammans, vilket jag antar att de inte gjorde. Har sprungit själv, tillsammans med en kompis och med hela fotbollslaget. När jag sprang själv så fanns det ingen direkt motivator. När jag sprang med kompisen, en riktig tävlingsrival, så eldade vi upp varandra och höjde tempot och drog i backar m.m. men man vägrade fan att ge sig pga prestigen. När jag springer med laget (försäsongsträning) så blir det en stor klunga som håller ett jävla tempo men man "fastnar" ändå i den på nåt sätt även om man egentligen inte pallar. Det peppas mer av de andra om nån börjar krokna. Så jäkla synd att löpning inte utförs mer organiserat i klubbar som fotboll görs då skulle nog resultaten vara mer jämna. Dessutom så suger underlaget mer i fotboll än att springa på bar backe. Årets första grästräning brukar ju vara en riktig mördare medans på årets första inomhusträning så får man känslan av att man flyger fram!

+1, känner igen allt det där

Kung Bruno
2007-08-24, 17:03
Det spekuleras i att fördelarna kan finnas i att fotbollsutövningen liknar intervallträning och att koncentrationen kring själva bollspelet inte skapar samma utrymme för att uppleva hur tråkig eller jobbig själva träningen är.

Där har vi väl svaret?

Jax
2007-08-24, 17:20
Där har vi väl svaret?
Jo. Gissningsvis så finns även svaret i att en otränad medelsvensson tycker att löpning består av lätt lunkning i en takt som framkallar några få svettdroppar.

Vid fotbollspelande däremot så brukar de flesta medelålders herrar vara helt slut efteråt och dagarna efter känner de av muskler de inte visste att de hade.

Det undersökningen visar enligt mig är att man ska träna något man tycker är kul. Det är då man tränar som bäst och det är då resultaten kommer.