Visa fullständig version : Hur många Kcal ligger en kaloribalans på?
Nonamenoshame
2007-08-24, 06:14
Hejsan. Är nu klar med min viktuppgång och ska lägga mig på balans eller typ + 200 kcal .
Men vart ligger kaloribalansen i Kcal? Är det olika från person till person?
Man måste kunna få fram "ett ungefär?"
Hejsan. Är nu klar med min viktuppgång och ska lägga mig på balans eller typ + 200 kcal .
Men vart ligger kaloribalansen i Kcal? Är det olika från person till person?
Man måste kunna få fram "ett ungefär?"
Ja det är olika från person till person. Du får sätta dig ned och räkna lite. Finns tips i Deff-Guiden.
EDIT:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Lycka till!
Nonamenoshame
2007-08-24, 06:31
Okej, då fick jag fram att mitt låg på 1956 kcal.
Ganska normalt för en 16 åring kille på 78 pannor och 185 lång :D?
Okej, då fick jag fram att mitt låg på 1956 kcal.
Ganska normalt för en 16 åring kille på 78 pannor och 185 lång :D?
Helt omöjligt att svara på. Beror på hur aktiv du är osv.
Låter väl lågt.
Men det ungefärliga värdet man räknar ut kan variera med upp till 50% för normalpersonen beroende på genetiska förutsättningar, så det är ändå inte mycket nytta man har av det.
Guybrush
2007-08-24, 07:09
Och sen när du har räknat och legat på det intaget ett tag så märker du att det inte stämmer alls. I mitt fall gick jag upp drastiskt när jag gick efter Harris & Benedict-ekvationen! Min balans verkar ligga nedåt 1500 kcal en helt stillasittande dag.
Man får prova sig fram?
Ja alla ekvationer och beräkningar ang. detta görs väl på på generella parametrar. Alltså man får ett uppskattat riktvärde som resultat.
Man kan ju utgå ifrån det och sedan justera med våg och spegel :)
Ja alla ekvationer och beräkningar ang. detta görs väl på på generella parametrar. Alltså man får ett uppskattat riktvärde som resultat.
Här kan man testa ett par olika formler som finns för energiberäkning och se vad de ger för skillnader:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86058 :)
Eddie Vedder
2007-08-24, 12:20
Hur måga kg har du gått upp Nonamenoshame? Det förvånar mig nämligen att du anser dig "klar" med viktuppgången redan för du har ju pratat en hel del om hur svårt du haft för att gå upp samt bett om mycket viktuppgångstips. Det kan ju inte ha hunnit gått så lång tid som du använt dig av tipsen?
Det var bara en fundering helt offtopic. Angående grundfrågeställningen så är ju försås en teoretisk kaloribalans när dina energiutgifter under en given tidsperiod exakt motsvarar ditt energiintag. Detta är ju förstås inget man uppnår i praktiken utan ät mindre åän du gjort under bulken och kolla sedan upp hur vågen och spegelbilden "beter sig".
Vet du något om hur många kcal du låg på under bulken? I såna fall kan du försöka dig på en gissning om hur mycket överskott det kunnat vara utifrån hur mycket vikt du ökat under bulkperioden och då försöka sänka matintaget i den kalorimängden ungefär.
Det kommer ge sig själv tror jag, kroppen är ganska bra på att själv reglera metabolismen och uppnå homeostas så att vara viktstabil är egentligen inte så svårt om man lever ett liv där dagarna ser ganska lika ut och matintaget är ganska jämnt från dag till dag.
Nonamenoshame
2007-08-24, 16:33
Hur måga kg har du gått upp Nonamenoshame? Det förvånar mig nämligen att du anser dig "klar" med viktuppgången redan för du har ju pratat en hel del om hur svårt du haft för att gå upp samt bett om mycket viktuppgångstips. Det kan ju inte ha hunnit gått så lång tid som du använt dig av tipsen?
Det var bara en fundering helt offtopic. Angående grundfrågeställningen så är ju försås en teoretisk kaloribalans när dina energiutgifter under en given tidsperiod exakt motsvarar ditt energiintag. Detta är ju förstås inget man uppnår i praktiken utan ät mindre åän du gjort under bulken och kolla sedan upp hur vågen och spegelbilden "beter sig".
Vet du något om hur många kcal du låg på under bulken? I såna fall kan du försöka dig på en gissning om hur mycket överskott det kunnat vara utifrån hur mycket vikt du ökat under bulkperioden och då försöka sänka matintaget i den kalorimängden ungefär.
Det kommer ge sig själv tror jag, kroppen är ganska bra på att själv reglera metabolismen och uppnå homeostas så att vara viktstabil är egentligen inte så svårt om man lever ett liv där dagarna ser ganska lika ut och matintaget är ganska jämnt från dag till dag.
Jag har gått upp från 75 till 80 kg. Eftersom jag inte är en van bulkare drog jag nog på alldeles för fort . Och har tänkt att lägga mig lite över kcal balansen. för 5 kg på 4 veckor är mycket :P
Därför jag undrar vad den ungefär ligger på och lägga sig över den.
Eddie Vedder
2007-08-24, 17:30
Därför jag undrar vad den ungefär ligger på och lägga sig över den.
Men hur skall någon av oss här på kolo veta bättre vilket kaloriintag som innebär kaloribalans för dig än du själv?
Om du minskar ner ett par 100kcal per dag under, säg en vecka så kanske viktuppgången avstannar en aning. Går det fortfarande för fort sänker du lite till. Det går inte att förvänta sig ett korrekt svar på "Hur många kcal ligger en kaloribalans på?", det är ju precis omöjligt att svara på som "hur många kcal innebär 500kcal överskott?".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.