handdator

Visa fullständig version : Brottning + kreatin


Castro
2003-04-11, 15:13
Hejsan.
Jag tränar och tävlar på hög nivå i brottning och jag har en fundering kring kreatin. Jag undrar om ni tror att kreatin skulle kunna hjälpa mig att uppnå bättre resultat och jag undrar också om någon vet hur vanligt förekommande kreatin är bland brottare.
/Mvh Brottarn

King Grub
2003-04-11, 15:24
Det tror jag säkert. Kreatin fungerar utmärkt i alla idrotter där explosivitet krävs. Du kan komma att gå upp ett par kilo av det vatten som lagras in i muskulaturen, så börja inte strax före en tävling om du är nära en viktgräns, för då kan det bli svettigt, på fler än ett sätt. :)

Herkulez
2003-04-11, 16:14
har precis börjat med brottning efter 6 års frånvaro

har faktiskt kommit 2:a på idag brottningarna

faaaan va kul, ska ha min avskeds tävling snart
klubbmästerskap :)

Niclaaas
2003-04-11, 18:27
är inte kreatin förbjudet om du ska tävla utomlands?

iaf i ganska många länder

AciDBL00D
2003-04-11, 18:42
Jag har själv brottats typ 5år eller nått. Var mindre då men gick faktiskt riktigt bra. Tröttnade på det bara...

Kan du inte berätta lite om din "karriär" eller vad man skall säga...

Castro
2003-04-11, 22:45
Det är inte jag utan min polare som brottas, men jag försöker hjälpa honom. Han har vunnit Junior SM i fristil, är med i landslaget och skall nu till Karelen, Ryssland för att brottas för Sverige. Han väger 80 kg och brottas i 85 kilosklassen så då borde väl kreatin vara ypperligt för honom då han enbart kan tjäna på viktuppgången som kommer av kreatinet. Men tror ni det kan vara någon risk för att kreatin skall klassas som ett dopingpreparat i Ryssland?
/Mvh Brottarens polare :)

Jo0oHaN
2003-04-11, 23:47
gör kreatinet att musklerna ser biffigare ut..eller bara vattniga?

AciDBL00D
2003-04-12, 09:38
Originally posted by Jo0oHaN
gör kreatinet att musklerna ser biffigare ut..eller bara vattniga?

de tillsammans

z_bumbi
2003-04-12, 12:04
Om tävlingen är nära förestående så är det kanske inte så smart att testa kreatin, har ni gått om tid och några mindre tävlingar att se vad som händer på så är det ju bara att testa...

Firm
2003-04-12, 13:36
I detta fall kan kreatin funka eftersom han inte har någon viktklass att banta ner sig till.
Att ta kreatin en period innan tävling och sedan sluta i samband med "bantningen" tror jag dock inte är någon vidare bra idé. Orsaken är att man tappar en hel del styrka då kreatinet går ur kroppen och det kombinerat av styrkeminskningarna orsakade av viktnedgången kommer att göra att teknikerna blir lidande.
Testa på någon mindre tävling!

woods
2003-04-12, 17:39
en klasskompis håller på och tävlar en hel del i brottning. har vunnit USM bland annat. Han använder inte krea eftersom han skulle lägga på sig så många kilon som bara är vatten.

aron
2003-04-12, 18:51
Woods, du kollar inte på vilka som skriver inläggen eller? :)

Jon2
2003-04-12, 18:56
tjena simon har du flyttat till kolozeum du också;)

woods
2003-04-13, 18:05
aron: tobbe borde kanske skaffa egen användare...

Castro
2003-04-14, 20:13
Originally posted by Jon2
tjena simon har du flyttat till kolozeum du också;)

Japp:cool:

s@ndberg
2003-04-14, 21:43
Hej!

Kreatin är som sagt bra till explosiva idrotter men inte är väl brottning en sådan? Jo explosiv förstås men inkluderar väl ett rejält mått av uthållighet...

När jag brukade äta kreatin upplevde jag ibland lite biverkningar: Kramper när man skulle "persa" på milen, mjölksyreattacker i underarmarna när man går med mjölkkassar från ICA osv. Visst är det kul att ta tio kilo mer i bänken under några veckors tid men allt måste sättas i jämförelse med helheten. Det känns som om förmågan till långvarigt arbete försämras när krutet bränns snabbt i början.

Att få en sån biverkning när man går upp i blågula trikån och plötsligt känna hur krafterna rinner ut på mattan är kanske inte så smart. Har din kompis ingen erfarenhet av kreatin borde han kanske testa några gånger under uppbyggnadsträningen först för att lära känna sig kropp. Tränaren hans kanske har nåt klokt att säga liksom övriga lirare mer insatta i gemet. Men som sagt, kom ihåg att olika personer reagerar olika på kreatinet.

Callek
2003-04-15, 15:06
Kreatin och Judo funkar fint iaf. Iof så tränar jag både på Gym och Judo men det funkar till båda för mig iaf...

Men som sagt det är väl ganska inviduellt.

Nitrometan
2003-04-15, 20:03
För några år sen var det fyra brottare i USA som dog (på college), de försökte skylla på kreatinet.

Men jag tror mer på att det var motionscykel iförd plastdräkt i bastu utan att dricka.

Herkulez
2003-04-16, 06:56
Originally posted by Nitrometan
För några år sen var det fyra brottare i USA som dog (på college), de försökte skylla på kreatinet.

Men jag tror mer på att det var motionscykel iförd plastdräkt i bastu utan att dricka.


typ