handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om detta????


kraftsport
2002-06-22, 22:38
Läste vad Pavel Tsatsouline tycker:

"Pavel: I shall sum up the energetic theory of muscle hypertrophy without using any big words: If you get a pump with heavy weights you shall grow. You need the volume to really deplete the muscle, but you need the tension to increase the amino acid uptake. Now if you lift really heavy like a powerlifter and rest for five minutes in between sets, you have the tension but don’t have enough fatigue. If you start using the little color coded dumbbells and do a hundred reps, you have the fatigue and the pump, but not the tension. You may build some "virtual" muscles, but nothing else.

But if you set it up like this, if you use a heavy weight and do reps of five (not taken to failure) with only one or two minutes of rest for up to twenty sets, you’re going to be able to use a heavy weight and get a great pump. Every bodybuilder who’s tried this approach has reported sensational gains.

Just to give you an example, I was in the Muscle Media/EAS compound a couple of months ago. I put David Kennedy, the science editor, through a bench press workout that used this format and the high-tension techniques. Today his bench is going through the roof and his pecs are getting huge. It’s a lot more enjoyable way to train, too."


Ja det var det,, vad tycker ni, ska man köra 20 set då med 2 minuters vila mellan setten, eller???

Man hittar nya program varje dag tycker jag, men detta verkade intressant.

AJ
2002-06-23, 15:18
Skriv gärna ner länken oxå.

Mvh AJ

Pure
2002-06-23, 16:46
Självklart! :D
Nej du jag vet inte! Men det låter intressant och det ligger en del logik i resonemanget, tycker jag.
Ska nog prova faktiskt, sista månaden innan mitt sommaruppehåll i augusti, så får vi se.
Prova du med Kraftsport så kan vi utbyta tankar och meningar om det hela sen!

//Pure :)

kraftsport
2002-06-23, 19:43
Här är länken:
http://www.t-mag.com/articles/152russ.html

kraftsport
2002-06-23, 19:50
Läste om ett annat program han skrev:

Kör 5 set x 5 reps, höj vikten varje pass. När du inte klarar 5 x 5, börjar du nästa pass att köra 4 set x 5 reps. (alltså man tar bort ett set då man ej klarar en 5:a i sista settet). Så fortsätter du tills du har kommit ner till 1 set x 5 reps och då börjar du om.

Man börjar på en lagom vikt som man klarar 5 x 5 på med marginal.

Vila 5 minuter mellan setten.

Forest
2002-06-24, 17:03
Jag testade detta idag, tack för tipset. Kul med omväxling ibland. Kommentera gärna i dagboken.

kraftsport
2002-06-24, 17:38
Ursprungligen skickat av Forest:
<STRONG>Jag testade detta idag, tack för tipset. Kul med omväxling ibland. Kommentera gärna i dagboken.</STRONG>

Vilket provade du, 20 set, eller 5 x 5 metoden?

Forest
2002-06-25, 11:46
20 set uppdelat på tre övingar för bröst
13 set uppdelat på två övningar för axlar

Idag har jag mer träningsvärk än vanligt men det känns bara bra. Det är möjligt att jag körde på lite för tunga vikter, det hade varit omöjligt med en sjätte repetition på ett tiotal set och den femte var riktigt svår på kanske 3 set.

iconoclast
2002-06-29, 12:23
För en gångs skull ett tips som strider mot gängse uppfattning OCH som var intressant i sig själv... jag kommer definivt att ta åt mig av den där killens tips. Tror vi har mycket att lära oss av ryssarna, det är ett slugt folk! :p

kraftsport
2002-06-29, 18:27
Här är en till länk om liknande idéer:
http://www.musclemedia.com/articles/v88/mechanism.asp

Pure
2002-07-01, 22:36
Provade jag med!
Jag körde inte 20set riktigt men tog bara 1min pauser. Jag fick träningsvärk direkt dagen där på, brukar ta längre tid, och hade grym sådan i 2 hela dagar och övergående på den tredje.
Jag tyckte det kändes riktigt bra, ska öka antalet set ytterliggare och se...

kraftsport
2002-07-01, 22:49
Jag körde mina "vanliga" 9 set triceps igår och efter så körde jag 11 femmor extra med 2 minuter vila mellan, kändes skitbra.

Pure
2002-07-01, 23:59
Mkt intressant läsning på länkarna!
Den där Pavel imponerar stort med sin kunskap och sina teorier! Måste försöka få tag på hans böcker på nåt sätt!
Det känns som han är på "rätt" väg, so to speak!

kraftsport
2002-07-02, 08:58
Jag hittade 4 böcker på www.bokus.com, (http://www.bokus.com,) alla kostade 374 kr/st.

Sök på författare "Pavel Tsatsouline".

Länk till förlaget: http://www.dragondoor.com/
, finns en del bra artiklar här.

kraftsport
2002-07-02, 09:08
Hittade en till länk om en av hans böcker på www.amazon.com, (http://www.amazon.com,) några sidor ur boken man kan titta på.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/stores/detail/-/books/0938045199/slide-show/lib_dp_sp_1/002-351 6578-5956817#reader-link

Pure
2002-07-02, 22:25
Var inne på Dragondoor igår natt.
Tack för att du letat rätt på böckerna, nu slipper jag den biten! :)
Ska kolla länkarna! Har lite ont om pengar just nu men nån av böckerna ska man väl kunna unna sig!
Jag klickade på alla hypertexts(el va fan d nu heter) i artikeln, fascinerande och inspirerande tankegångar!
//Pure

Silveta
2013-07-23, 09:31
För en gångs skull ett tips som strider mot gängse uppfattning OCH som var intressant i sig själv... jag kommer definivt att ta åt mig av den där killens tips. Tror vi har mycket att lära oss av ryssarna, det är ett slugt folk! :p

Sista bilden.
Vem vare, vem vare som kasta!

Asgrymt

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Silveta
2013-07-23, 09:33
Wtf! Hur kom detta in här?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

björne92
2013-09-02, 08:11
Här är länken:
http://www.t-mag.com/articles/152russ.html

vi har en rollig thunder på gymmet, ska man kanske börja träna med den? hjälper den bra för marken

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

norling
2013-09-12, 07:10
För en gångs skull ett tips som strider mot gängse uppfattning OCH som var intressant i sig själv... jag kommer definivt att ta åt mig av den där killens tips. Tror vi har mycket att lära oss av ryssarna, det är ett slugt folk! :p


För att jag med planerad deff gick ner allt för mycket och blev allt för insyltad i vad kalorier och skit heter.. att jag nu har låång väg tillbaks när hockey säsongen dragit igång.
Men nu jävlar 3500kcal Per dag är målet.


Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

björne92
2013-10-01, 18:02
Läste om ett annat program han skrev:

Kör 5 set x 5 reps, höj vikten varje pass. När du inte klarar 5 x 5, börjar du nästa pass att köra 4 set x 5 reps. (alltså man tar bort ett set då man ej klarar en 5:a i sista settet). Så fortsätter du tills du har kommit ner till 1 set x 5 reps och då börjar du om.

Man börjar på en lagom vikt som man klarar 5 x 5 på med marginal.

Vila 5 minuter mellan setten.

Har ju kört mark ett tag så tycker greppet borde va bättre jag har några body science remmar jag köpte på mm sports där man drar åt remmen så den fäster runt handleden alltså inte en med en speciell storlek där man sätter in handleden

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

björne92
2013-10-02, 09:59
Fel *edit*

AronP
2013-10-27, 16:51
För en gångs skull ett tips som strider mot gängse uppfattning OCH som var intressant i sig själv... jag kommer definivt att ta åt mig av den där killens tips. Tror vi har mycket att lära oss av ryssarna, det är ett slugt folk! :p

Edit hmm något strulade, jag svarade i BB tråden.

profezy
2014-01-06, 08:24
Edit

Jeml
2014-02-27, 20:58
Här är länken:
http://www.t-mag.com/articles/152russ.html

tack :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dennis012345
2014-02-27, 23:28
Om man nu skulle köra 20set x 5, vilken vikt ska man ta av sitt 1rm? För jag antar att man använder samma vikt hela 20set?`

bonuspater
2014-03-18, 13:56
Läste om ett annat program han skrev:

Kör 5 set x 5 reps, höj vikten varje pass. När du inte klarar 5 x 5, börjar du nästa pass att köra 4 set x 5 reps. (alltså man tar bort ett set då man ej klarar en 5:a i sista settet). Så fortsätter du tills du har kommit ner till 1 set x 5 reps och då börjar du om.

Man börjar på en lagom vikt som man klarar 5 x 5 på med marginal.

Vila 5 minuter mellan setten.

Så du menar att lyftarskor gör en starkare?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk